Colt Forum banner

Waarde van de Gold Cup van 1974?

4.5K views 12 replies 10 participants last post by  ap3572001  
#1 ·
Ik ben van plan een 1974 GCNM te kopen. Het pistool ziet eruit alsof het mogelijk ongebruikt is, ik zou zeggen 99%. De man weet niet of hij de originele doos heeft of niet. Wat zou het pistool waard zijn? Wat was ook het serienummerbereik van de 1974's? Sorry, ik heb geen foto's om jullie beter te helpen. Bedankt jongens!

#2 ·
Er staat een sticky bovenaan dit forum over de DOB van Colt-vuurwapens van proofhouse.com, en volgens die zijn de '74 SN-bereiken van 70N11301 tot 70N22300.

Mijn vader heeft een '73 SN 9XXX, de foto staat in de vastgemaakte officiële Colt Forum Gold Cup/ National Match/ Trophy/ etc. foto thread op dit forum.

Ik leende hem altijd voordat ik in '84 mijn eigen Colt series 80 Gov't Model kocht, ze zijn van zeer hoge kwaliteit en nauwkeurig, geweldig voor het schieten op doelen, ik gebruikte zijn pistool bij de NRA pistoolcompetitie samen met mijn High Standard Supermatic .22 LR doelpistool bij mijn lokale schietvereniging als lid.

Geen idee van de prijzen, heb net op het net gekeken en deze S70 Gold Cup NM, nieuw tot nieuw in doos, variëren van ongeveer $ 1.400 tot $ 2K+, ik ben een beetje verrast door die grote variatie in prijzen.

#3 ·
Ik zou zeggen dat er niet zoiets bestaat als een 1974 GCNM in 99%.

Guy weet niet of hij de originele doos heeft of niet
Het kan maar beter een bijpassende doos hebben met alle gereedschappen en papieren voor 97%-99%.

Zonder ondersteunende foto's en zonder kennis van de originele doos, verzenddoos en papieren, zou ik voorzichtig zijn.

Bij 99% moet het ongebruikt en NIB zijn. Weet je iets over de spantangbus?

Ik zeg misschien $1200.

#4 ·
Josh,
Ik heb onlangs een GCNM uit de 70-serie gekocht die zonder doos maar 95% in orde is en $825 kostte. Er is een grote variatie, dus doe gewoon wat iemand bereid is te betalen en de staat is. Je zou het goed moeten doen in de 1k range als dat is wat je zoekt. De prijzen zijn gedaald en de beschikbaarheid is gestabiliseerd, een ss gc nieuw is rond de $1100 dus als je op zoek bent naar een shooter of verzamelaar zijn de prijzen nek aan nek.

#5 ·
Ik heb de GC gekocht. Ik zal wat foto's plaatsen als ik tijd heb om een paar goede foto's te maken. Als er mee geschoten is, zijn het niet meer dan een paar patronen. Ik heb een aantal veilingen op GB bekeken en er is een prijsklasse, natuurlijk spelen zaken als conditie, papieren, etc. een rol. Ik heb gezien dat een lid hier een paar NIB te koop heeft voor $2500. Dat lijkt me een beetje hoog, maar hij lijkt zijn wapens op tijd te verkopen. Ik heb nog een paar duplicaten, misschien verkoop ik er later wel een. Ik had het zeker niet nodig, maar de staat waarin het verkeert, heeft me overtuigd. Bedankt jongens voor de input. Oh, en ik ben het Collet-busprobleem al eerder tegengekomen, ik heb ergens een paar reserveonderdelen.

#6 ·
We hebben er net een opgehaald voor ongeveer 1K, met doos. De conditie van de doos laat te wensen over en het pistool heeft een paar roestvlekken, voornamelijk op de kartelingen aan de rechterkant.

#7 ·
Afhankelijk van de staat, maar ongeveer $1K als hij in uitstekende staat verkeert. Het probleem is dat de MkIV Series 70 Gold Cup National Match met de Gold Cup-markering op de slede werd gemaakt van 1969 tot 1983. De vroege pistolen van 1969-1970 werden overgangswapens genoemd en kunnen behoorlijk waardevol zijn als ze in uitstekende staat verkeren en wat de rolmarkeringen zijn en of de spantang-bus al dan niet aanwezig is. Er was toen ook variatie van wapen tot wapen, dus de waarde hangt vaak af van het specifieke pistool.

#8 ·
Hangt af van de staat, maar ongeveer $1K als hij in uitstekende staat verkeert. Het probleem is dat de MkIV Series 70 Gold Cup National Match met Gold Cup-markering op de slede werd gemaakt van 1969 tot 1983. De vroege pistolen van 1969-1970 werden overgangswapens genoemd en kunnen behoorlijk waardevol zijn als ze in uitstekende staat verkeren en wat de markeringen zijn en of de spantangbus al dan niet aanwezig is. Er was toen ook een variatie van wapen tot wapen, dus de waarde hangt vaak af van het specifieke pistool.
Hoe zit het met de spantangbus, waren er verschillende?

#10 ·
Het is geen 70 Series, zelfs geen GCNM... gewoon een GCT, maar zo'n nauwkeurig pistool als ik bezit.

Image

Mijn 70 Series GM met de spantangbus is schot voor schot iets nauwkeuriger, maar het kan de schutter zijn, niet het pistool :)

Image

#12 ·
Ik kan me niet herinneren dat ik een GCNM met een S/N op de bus heb gezien, hoewel ik het wel heb gezien op oude pre-WOII National Match pistolen. Zou echter kunnen. De spantangbus werd in 1970 geĂŻntroduceerd en duurde tot ongeveer 88-89 op MkIV Series 80 Govs en GCNM's. Ik verzamel ze een beetje en koop meestal gebruikt. De enige twee die ik nieuw heb gekocht, zijn de oudste en de nieuwste in mijn schietcollectie. Een 2012 GCNM "round top" waarbij ik de rubberen wrap around grips heb vervangen door een paar van kersenhout van de oude Ajax Co. en daaronder een 1977 die ik dat jaar nieuw kocht. De 2012 was $1,1K 2012 dollars en de 1977 was $349 1977 dollars.

Natuurlijk begon Cold rond 2012 weer met het groeven van de voorkant van het frame en het aanbrengen van houten grips.

Hoewel gunpoker goed is voor een lach, koop ik daar bijna nooit. De laatste twee 70's GCNM's die ik kocht, waren beide uit 1978 en beide van wapenwinkels. Ze waren in zeer mooie staat en er was niet veel mee geschoten. Eén was een paar jaar geleden voor $780 en de andere vorig jaar voor $860. Vrienden weten dat ik een beetje Gold Cups verzamel, dus als ik er een mooie zie, pak ik hem op, schiet er een beetje mee en tenzij hij opmerkelijk is, heb ik een groep mensen die me een mooie vindersloon zullen geven.

De duurste Gold Cup die ik heb gekocht, was een Gold Cup Commander uit 91-92, dat wil zeggen, ik belde Colt 4 keer en twee keer werd me verteld dat hij in 91 was gemaakt en twee keer in 92. Hij was een paar jaar geleden op een veiling van een nalatenschap. Ik hoopte een paar Ruger No. 1's te scoren, die ik ook een beetje verzamel. De rouwende weduwe was er, evenals twee volwassen kinderen die erg geĂŻnteresseerd waren in wapens. Ik zag een paar hele mooie dingen, waaronder een paar pre-WOII National Match pistolen die niet te koop waren. Ik kreeg de Commander die licht was beschoten met doos etc. voor $1,3K. Op de foto hieronder heb ik de sleufschroeven vervangen door een paar zeskantkoppen. Ik schiet alles in mijn collectie, maar de grips gaan niet mee naar de schietbaan als ik deze man schiet. Het is waarschijnlijk het dichtst in de buurt van een safe queen die ik heb.

De duurste die ik bijna kocht, was een paar jaar geleden op een veiling. Een echte veiling waar je de items kunt bekijken voordat de veiling begint en je hand kunt opsteken om te bieden. Er was een 1957 GCNM met een S/N tussen 100-200. Nu, 1957 was het eerste productiejaar voor de GCNM. Ik bleef mijn hand opsteken tot het $1,9K werd, toen kwam de logische kant van mijn hersenen in actie en vroeg de emotionele kant wat ik precies met de oude man zou doen. Hij ging uiteindelijk voor $2,4K.

Een paar dingen die ik in gedachten zou houden als je een van deze oude jongens koopt, is dat veel Gold Cups eigendom waren en zijn van intelligente mensen die ze onderhouden. Ze gaan naar de schietbaan en terug in een mooie, gewatteerde omgeving en worden niet misbruikt. In de oude dagen vóór de intergoogle beschouwden de "wijze ouden" er over het algemeen een als "opgeschoten" na ongeveer 50-60K patronen, zelfs met lichte targetmunitie. Ze schoten nog steeds prima, maar je zou de groepen zien opengaan, vooral voorbij 25 yards als je ze schoot. Ze zagen er nog steeds geweldig uit. Het andere dat ik in gedachten zou houden, is dat Colt in 2015 een nieuwe flat top Gold Cup uitbrengt zonder Series 80-onderdelen. Van de foto's zal hij meer een Bomar Rear site hebben, maar het kan de waarde van de oudere verlagen. Ik denk dat een derde ding is dat de Gold Cup niet langer de duurste targetpistool bij Colt is; het is nu de Special Combat Gov.