Colt Forum banner

Iconische Colt-modellen?

3.7K views 33 replies 17 participants last post by  spacecoast1  
#1 · (Edited)
Ik wil graag de meningen peilen van de aanwezigen over wat de twaalf meest iconische Colt-modellen zijn - d.w.z. 1860 Army, SAA, 1911, Python, M4, enz. Met andere woorden, naar welke wapens zou u op zoek gaan (of bent u op zoek gegaan) als u een "representatieve" Colt-collectie zou willen opbouwen?

Wees zo specifiek mogelijk over model, productiejaar, variant, kaliber, looplengte, afwerking, enz., als die bijzonder belangrijk zijn voor een bepaald model. Als u wapens opneemt die voor de meeste mensen "onbereikbaar" zijn, zoals de Walker, is dat prima.

Bedankt bij voorbaat... Ik zal proberen periodiek samen te vatten als deze thread wat tractie krijgt.

#2 · (Edited)
Colt Walker
Colt 1851 Navy
Colt 1860 Army
Colt SAA
Colt 1911
Colt 1892 New Army
Colt New Service
Colt Super .38
Colt 1903 Pocket Hammerless
Colt 1908 Vest Pocket
Colt Woodsman
Colt Official Police
Colt Officers Model Target
Colt Police Positive
Colt Detective Special

Veel van wat Colt na de Tweede Wereldoorlog maakt, bouwt grotendeels voort op een van deze basisgeweren.

Ik kijk ernaar uit om de andere antwoorden te zien.

#15 ·
Colt Walker
Colt 1851 Navy
Colt 1860 Army
Colt SAA
Colt 1911
Colt 1892 New Army
Colt New Service
Colt Super .38
Colt 1903 Pocket Hammerless
Colt 1908 Vest Pocket
Colt Woodsman
Colt Official Police
Colt Officers Model Target
Colt Police Positive
Colt Detective Special

Veel van wat Colt na de Tweede Wereldoorlog maakt, bouwt grotendeels voort op een van deze basisgeweren.

Ik kijk uit naar de andere antwoorden.
Wat ik het beste vind aan deze bovenstaande lijst is de duidelijke afwezigheid van de Python:cool:

#7 · (Edited)
Ik zou een paar Government Models willen toevoegen aan de lijst van Colt 75. De 1911 is het Amerikaanse contractpistool voor de Eerste Wereldoorlog en de 1911A1 is de WOII-versie. De meeste commerciële modellen gebaseerd op het O-frame zijn Government Models. Misschien ook een Delta 10mm Government Model en een 45 ACP GM.

#8 ·
Ik zou een paar Government Models toevoegen aan de lijst van Colt 75. De 1911 is het Amerikaanse contractpistool voor de Eerste Wereldoorlog en de 1911A1 is de WOII-versie. De meeste commerciële modellen gebaseerd op het O-frame zijn Government Models. Misschien ook een Delta 10mm Government Model en een 45 ACP GM.
Mensen, je gaat wel wat kritiek krijgen voor die opmerking! Ik ben zwaar bekritiseerd voor het differentiëren tussen het Government Model en de M1911.

Bob Wright

#10 ·
O.K. Dit zijn mijn meningen:

De Paterson, gewoon omdat het allemaal begon.

De Walker, die de daaropvolgende kenmerken definieerde.

De 1851 Navy, die de paardenpistool reduceerde tot een riempistool en het perfecte grip-profiel introduceerde.

De 1872 Open Top (marginale selectie) introduceerde groot frame cartridge revolvers.

De 1873 Single Action Army, simpelweg omdat het zo geweldig was.

De Single Action Flat Top, verfijnde de SAA verder en inspireerde Bill Ruger.

De New Frontier, de Single Action Colt geperfectioneerd.

Ik wil niets afdoen aan de DA-revolvers en automatische pistolen, dit zijn gewoon mijn favorieten. Als ik een display zou bouwen, zouden ze in deze volgorde worden weergegeven. Dat wil zeggen, als ik de exemplaren had.

Bob Wright

#12 ·
De Paterson, gewoon omdat het allemaal begon.

De Walker, die de daaropvolgende kenmerken definieerde.

De 1851 Navy, die de paardenpistool reduceerde tot een riempistool en het perfecte grip profiel introduceerde.

De 1872 Open Top (marginale selectie) introduceerde groot frame patroonrevolvers.

De 1873 Single Action Army, simpelweg omdat het zo geweldig was.

De Single Action Flat Top, verfijnde de SAA verder en inspireerde Bill Ruger.

De New Frontier, de Single Action Colt geperfectioneerd.
Bob - bedankt voor het toevoegen van de "waarom", erg nuttig.

#13 ·
Een van mijn bedoelingen was om een Colt Catalogusjaar te kiezen, zeg 1936, en alles in die catalogus te verzamelen (maar natuurlijk niet GEMAAKT in 1936). Op dit moment ben ik slechts 6 stuks (van de 24) tekort (SAA, NS Target, Super 38, Super 38 Match, Gov't 45 en NM 45), maar het zijn de GROTE en ik haal het misschien niet. Maar ik had wel een plan. Ook heb ik toen een veel kortere vroege naoorlogse catalogus 1946/1947 overwogen en gezocht naar die vooroorlogse/naoorlogse modellen met Coltwood, gemengde onderdelen, dual-finish modellen, etc. Het algemene idee was om de catalogus op ware grootte uit te vergroten en het daadwerkelijke pistool naast de afbeelding te monteren voor weergave. Ik ben er zeker van dat dit geen origineel idee is en het waarschijnlijk al ergens eerder heb gezien. Gewoon een gedachte, Jackson.

#14 · (Edited)
Vraag -

Moet er ook rekening worden gehouden met het 1849 Pocket Model (een enorme verkoper) en/of de Model 1855 Sidehammer Pocket Revolvers? Ze lijken verschillend genoeg om enige overweging te verdienen.

En hoe zit het met het Bisley Model?

#19 ·
BobWright,

Ik ben het van harte met je eens over de 1877 DA Revolver van Colt, maar het enige wat ze hebben is dat ze de eerste DA zijn die door Colt zijn geproduceerd. Ik weet dat het geen grote verzamelwapens zijn, maar ik ben gewoon dol op het gevoel van deze vuurwapens!

Ik had gedacht dat ze een van de mijlpalen in de geschiedenis van Colt waren, hoewel ze niet de grootste verkopers waren, LOL!

#20 ·
We hebben deze discussies al eerder gehad. Ik denk niet dat "variaties" op een "iconische" lijst thuishoren. Dat betekent dat de Single Action Army op de lijst thuishoort, maar een New Frontier niet, evenmin als de Model1877- en Model 1878-variaties. De Army Special hoort erbij omdat het de langste reeks van enkele van de belangrijkste Colt-modellen "verwekte", maar de daaropvolgende variaties op die framemaat niet. Er kunnen uitzonderingen zijn op die generalisatie, zoals de Detective Special "variatie" van de Police Positive (Special), DE hoogste productielijn van Colt-revolvers ooit.

Ik heb geen tijd om mijn lijst toe te voegen, maar ik wil elke deelnemer aan deze oefening aanmoedigen om kort uit te leggen waarom een bepaalde Colt op de lijst thuishoort.

#22 ·
We hebben deze discussies al eerder gehad. Ik denk niet dat "variaties" op een "iconische" lijst thuishoren. Dat betekent dat de Single Action Army op de lijst thuishoort, maar een New Frontier niet, evenmin als de Model1877- en Model 1878-variaties. De Army Special hoort er wel bij omdat het de langste reeks van enkele van de belangrijkste Colt-modellen "verwekte", maar de daaropvolgende variaties op die framemaat niet. Er kunnen uitzonderingen zijn op die generalisatie, zoals de Detective Special "variatie" van de Police Positive (Special), DE hoogste productie Colt revolverlijn ooit.

Ik heb geen tijd om mijn lijst toe te voegen, maar ik zou elke deelnemer aan deze oefening willen aanmoedigen om kort uit te leggen waarom een bepaalde Colt op de lijst thuishoort.
Ik ben het niet met je eens, met alle respect. Maar ik kijk naar een model op basis van wat het introduceerde en wat het voortbracht.

Er zijn eigenlijk maar een of twee wapens die in de gedachten van mensen opkomen als Colt wordt genoemd, en ik verwijs naar het publiek als geheel, niet per se wapenminded mensen, en dat is het Colt Government Model of de Single Action Army. Ik denk dat dat echt de definitie van "iconisch" zou zijn.

Maar ik vind mijn lijst het leukst van allemaal!

Bob Wright

#23 ·
Welnu, als we vuurwapens bedoelen die door Colt zijn geproduceerd, dan zou het Thompson-machinegeweer op de lijst staan. Colt produceerde de eerste productierun, Auto Ordnance produceerde pas in de Tweede Wereldoorlog Thompsons.

En ik veronderstel dat we de "BAR" zouden kunnen opnemen.
Maar het zijn geen "Colts". Niemand denkt in termen van het "Colt-machinegeweer". Hoewel de BAR de "Colt Monitor" was.

Bob Wright

#24 ·
Bob,

De Colt Monitor is zo zeldzaam als maar kan. Uit mijn onderzoek zijn er slechts ongeveer 125 geproduceerd. 90 gingen naar de FBI, de meeste FBI Monitors werden in de loop der tijd vernietigd.
De overige Monitors werden verkocht aan grote politiekorpsen en gevangenissystemen aan de oostkust. Sommigen zeggen dat er vandaag de dag slechts een dozijn Monitors bestaan, voornamelijk in musea.

Wat de originele BARS betreft, Colt heeft ze aan het einde van de Eerste Wereldoorlog geproduceerd. Ik bezit een vroege Colt, een BMR, Browning Machine Rifle genaamd, die het grootste deel van zijn interne onderdelen en meubilair heeft gestempeld met de C-pijl. Zoals altijd zijn de Colt-producten van de eeuwwisseling ware kunstwerken.

Trouwens, ik bezit ook een Colt Monitor en verschillende Colt Thompsons.
Darryl

#25 · (Edited)
Sorry, ik heb dit een beetje laten versloffen. Ik neem mijn "Book of Colt Firearms" door en heb, rekening houdend met de bovenstaande aanbevelingen, deze lijst samengesteld met mijn redenen voor het opnemen van de getoonde handvuurwapens. De productief cijfers zijn afkomstig uit het boek en stoppen in 1970. Voel je vrij om te bewerken/commentaar te geven.

Revolvers
  • Paterson - model dat alles begon
  • Walker - verantwoordelijk voor de wedergeboorte van Colt
  • 1849 Pocket - best verkochte percussie, meer dan 330.000 gemaakt tot 1873
  • 1851 Navy - meer dan 255.000 gemaakt tot 1873, standaard vuistvuurwapen aan het begin van de Burgeroorlog
  • 1860 Army - productie meer dan 200.000 tot 1873, standaard vuistvuurwapen van de Burgeroorlog
  • Single Action Army - standaard Western vuistvuurwapen, productie meer dan 355.000 van 1872 tot 1940
  • 1877 Lightning - eerste productie DA, productie meer dan 166.000 tot 1904
  • Modellen 1892-1903 New Army and Navy - productie ca. 291.000 tot 1907
  • Army Special/Official Police - eerste E/I frame revolver, productie meer dan 640.000 van 1908 tot 1927 (A.S.) / tot 1969 (O.P.)
  • New Service - productie meer dan 356.000 met varianten, diende in beide wereldoorlogen
  • Police Positive 32/38/Special - productie meer dan 1.000.000 tot 1970
  • Detective Special - productie meer dan 350.000 tot 1970
  • Python - de heilige graal van Colt revolvers, geproduceerd van 1955 tot 1996
Misschien?
  • Pocket Positive - productie meer dan 130.000 van 1905 tot 1940
Automatische pistolen
  • 1903 Hammmerless Pocket .32 - productie meer dan 910.000 tot 1945 (inclusief 1908 .380)
  • 1908 Hammerless .25 - productie meer dan 400.000 tot 1941
  • 1911 Government - productie meer dan 335.000 tot 1970
  • 1911 Military (inclusief 1911A1) - productie meer dan 2.695.000, diende in beide wereldoorlogen en andere
  • Woodsman - productie meer dan 340.000 van 1915 tot 1970 (inclusief Target en Sport)
  • Super 38 - productie meer dan 205.000 van 1929 tot 1970

#28 ·
Ik denk dat ik op mijn oude dag chagrijnig word. Wat volgt is mijn mening, misschien vind je het niet leuk en kun je op elk moment stoppen met lezen. Ook (ik heb deze disclaimer hier vaker gezien) als je je beledigd voelt, nou ja, ik denk dat het mijn schuld is.

In welke wereld is de Python geen Colt-icoon? Ik begrijp het begin. Stel dat je "interviews op straat" deed en de vraag was "wie had de meeste invloed op de moderne computer, Konrad Zuse of Bill Gates?" Kunnen we het erover eens zijn dat Bill Gates een computericoon is (en dan bedoel ik geen grappig plaatje)? Wie is de koning van Rock-N-Roll... Elvis? Wie is de koning van NASCAR... Richard Petty? Terug naar Colt, als je de silhouetten van drie handpistolen op een billboard zou zetten, zeg een Army Special, Python of 1911, en de gemiddelde Joe Gun Guy zou vertellen ze te identificeren, welke twee denk je dat hij zou kunnen noemen? Is dat niet wat icoon betekent, het meest herkenbaar of representatief voor een bepaald genre? De enige andere Colt die net zo herkenbaar zou zijn, zou de M16 zijn, en die zou waarschijnlijk om alle verkeerde redenen worden herkend. Ik denk dat je in je haast om puristen te zijn, het voor de hand liggende over het hoofd ziet.
Ik ben dol op mijn Rock Island Armory 1911, kon het niet laten. ;)

#33 · (Edited)
In welke wereld is de Python geen Colt-icoon?
Python... Python... het lijkt me dat ik die term ergens heb gehoord... Oh ja, is dat niet een opgeleukte Army Special? ;)

De thread ging in de richting van "foundation"-geweren, wat de Python natuurlijk niet is, maar niemand zou ontkennen dat de Python een van de twee of drie meest erkende Colts is.

#34 ·
Oké, jullie hebben me overtuigd om de Python aan de lijst toe te voegen, ook al is het een variant van het E/I-frame, het verdient een eigen vermelding, net als de DS. Hier is de bijgewerkte lijst, hopelijk in chronologische volgorde:

Revolvers
  • Paterson - model dat alles begon
  • Walker - verantwoordelijk voor de wedergeboorte van Colt
  • 1849 Pocket - best verkochte percussie, meer dan 330.000 gemaakt tot 1873
  • 1851 Navy - meer dan 255.000 gemaakt tot 1873, standaard pistool aan het begin van de Burgeroorlog
  • 1860 Army - productie meer dan 200.000 tot 1873, standaard pistool van de Burgeroorlog
  • Single Action Army - standaard Western pistool, productie meer dan 355.000 van 1872 tot 1940
  • 1877 Lightning - eerste productie DA, productie meer dan 166.000 tot 1904
  • Modellen 1892-1903 New Army en Navy - productie ca. 291.000 tot 1907
  • New Service - productie meer dan 356.000 met varianten, diende in beide wereldoorlogen
  • Army Special/Official Police - eerste E/I frame revolver, productie meer dan 640.000 van 1908 tot 1927 (A.S.) / tot 1969 (O.P.)
  • Police Positive 32/38/Special - productie meer dan 1.000.000 tot 1970
  • Detective Special - productie meer dan 350.000 tot 1970
  • Python - de heilige graal van Colt revolvers, geproduceerd van 1955 tot 1996
Misschien?
  • Pocket Positive - productie meer dan 130.000 van 1905 tot 1940
Automatische Pistolen
  • 1903 Hammmerless Pocket .32 - productie meer dan 910.000 tot 1945 (inclusief 1908 .380)
  • 1908 Hammerless .25 - productie meer dan 400.000 tot 1941
  • 1911 Government - productie meer dan 335.000 tot 1970
  • 1911 Military (inclusief 1911A1) - productie meer dan 2.695.000, diende in beide wereldoorlogen en andere
  • Woodsman - productie meer dan 340.000 van 1915 tot 1970 (inclusief Target en Sport)
  • Super 38 - productie meer dan 205.000 van 1929 tot 1970