Colt Forum banner

Mijn nieuwe 3-cijferige Woodsman Match Target uit 1938

5.9K views 55 replies 18 participants last post by  BMAC  
#1 · (Edited)
Heb net een van Lumberjack's GB-veilingen van zondag gewonnen. Mijn eerste pistool van 22 kaliber. Ik zou dit gaan gebruiken voor plaatwedstrijden, ongeveer om de twee maanden is mijn lokale wedstrijd alleen voor 22 randvuur. Het kostte me zes maanden om me op te werken naar de expertgroep. Begonnen met een Wilson Supergrade 5 inch 45acp, maar drie maanden geleden overgestapt op 9mm Supergrade. Na drie maanden in expert en nooit beter dan midden in het pak met mijn 45acp, ben ik overgestapt op 9mm en doe ik het nu beter. Maar ik moest altijd de randvuurnacht overslaan. Tot nu.

https://www.gunbroker.com/item/783434825

Dit zou mijn plaatpistool worden, maar nadat Lumberjack had voorgesteld dat ik dit niet zou schieten, besloot ik een latere editie Match Target of een Model 41 te kopen. Waarom de Match Target? Een paar jongens schieten Volquartsen Scorpions of andere moderne high-end wapens, en ik wilde opdagen en ze wegblazen met een Match Target uit de jaren 50. Of deze schoonheid uit 1938. De Model 41 zou misschien mijn beste keuze zijn - ik kan geen Volquartsen Scorpion krijgen vanwege de "geen schroefdraadloop"-regels hier in CT. De jongens die ze hebben, moesten een jaar wachten en ze speciaal bestellen zonder de compensator. Omdat het CT is, zie ik wel een paar mooie High Standard Supermatic Trophy's, maar uit wat ik op het randvuurforum heb gelezen, wordt het moeilijk om vervangende onderdelen te vinden.

Een paar dingen die ik wilde vragen.
1. Iets anders schieten dan de 1938? Misschien schiet ik dit een jaar lang terwijl ik wacht tot mijn Volquartsen Scorpion is gebouwd?
2. Wat is de beste looplengte voor stalen platen? We zetten zes platenrekken op 15 yards, de platen zijn 8 inch breed. Is een korte loop beter voor platen? Match Targets op GB hebben momenteel een loop van 6 inch of 4,5 inch. De Model 41's variëren van 5,5 inch tot 7 inch lopen.
3. Heb ik het mis over de High Standard Supermatic Trophy hierboven?
4. Ik vind de Model 41 leuk omdat hij is opgesteld als een 1911 - iedereen houdt van de oudere, maar waarom? Wat is het afkapjaar? Zeg iets dat vóór 1980 is gemaakt? Mijn angst met deze oudere wapens is dat ze duizenden keren zijn afgevuurd. Klopt het dat een loop die wordt beschreven als helder en glanzend versleten velden en groeven kan hebben?

#38 ·
Geboord en getapt voor een vizier
Het serienummer is A441084, dus dat is ongeveer 1977 of 78. Mij werd verteld dat het boren en tappen niet origineel aan het pistool kon zijn. Maar aangezien het wordt verkocht als iets dat niet veel is gebruikt, in fantastische staat, zowel van binnen als van buiten, rijst de vraag waarom een vorige eigenaar de kosten zou maken om het te laten boren en tappen en er dan niet mee zou schieten.

#39 ·
Sommige mensen schieten nooit met hun pistolen. Anderen schieten er zelden mee - en zorgen er goed voor. De jouwe is misschien wel met optiek beschoten, wie weet. Ik heb een 22lr die meer dan 100.000 patronen heeft afgevuurd met slechts lichte slijtage (en veer- en magazijnwisselingen).

#40 ·
Sommige mensen schieten nooit met hun pistolen. Anderen schieten er zelden mee - en zorgen er goed voor. De jouwe is misschien met optiek geschoten, wie weet.
Ik heb een 22lr die meer dan 100.000 patronen heeft afgevuurd met slechts lichte slijtage (en veer- en magazijnwisselingen)
Ted, is er een manier om te zien hoeveel er mee is geschoten door te kijken naar de hoeveelheid slijtage op de velden en groeven?
Uit wat je hierboven zegt, heeft je pistool meer dan 100.000 patronen afgevuurd en vertoont het slechts lichte slijtage. Geldt dit ook voor de velden en groeven?
Heb ik gelijk als ik denk dat de nauwkeurigheid eronder zal lijden als de velden en groeven voor 50% zijn versleten?
Ik heb nog nooit een klein kaliber pistool gehad, dus misschien is het antwoord hier dat velden en groeven nooit "verslijten" op 22 kaliber pistolen zoals ze zouden doen op een groot kaliber na een leven lang gebruik.
Want als het antwoord een goed gebruikte loop is, zoals je 100k pistool er voor 90% zo goed uitziet als een gloednieuwe loop, dan hoef ik me geen zorgen te maken over het onwetend kopen van een gebruikt pistool dat praktisch een gladde loop is door honderdduizenden patronen die erdoorheen zijn gegaan.
De 1967 WMT die ik net heb gekocht, stond vermeld als "LNIB" en de 1938 wordt vandaag bij mijn FFL afgeleverd - dus beide werden beschreven als mint.
Dus ik zal eindelijk de kans krijgen om later deze week in de loop te kijken.
Bedankt voor je geduld, ik ben een noob als het gaat om kleine kalibers.
Hopelijk zal dat niet het geval zijn na zes maanden training met een van deze.

#41 ·
Ik ben geen competitie-schieter, maar ik heb wel een paar 22 doelgeweren. Romantisch gezien heb ik naar je 38 Match Target gekeken en vond ik het idee om het in huidige generatie wedstrijden te gebruiken geweldig. Ik vind het idee om dit te doen erg cool. Mijn stem: gebruik je Bullseye MT, verander de grepen, bewaar de olifantenoren en schiet ermee. Het pistool is mooi en in goede staat, maar onvolledig en niet helemaal perfect. Er is geen reden om het vuurwapen te koesteren als je het met respect gaat schieten en behandelen. Als je er goed voor zorgt, zal de waarde van het pistool niet dalen - gewoon mijn mening. Er is iets moois aan om het pistool zijn werk te laten doen. Omdat ik een zeer diepe Smith-man ben, geen discussie over een Model 41. Ik heb er geen ervaring mee, nieuw uit de doos, maar nogmaals, als je er mee wilt schieten, waarom pak je dan niet gewoon een gloednieuwe?
Niemand heeft een Ruger genoemd. Dit is een US Property Mark I

Nogmaals, er is niets mis met een 41

deze was van een competitie-schieter. Hij had er geen probleem mee om ermee te schieten met de oren..

Deze wil je niet schieten, maar aangezien we het er toch over hebben - Ja, origineel fabrieksnickel..

Het duurde even voordat ik een foto had gevonden, maar dit zouden mijn vervangende grepen zijn.

#48 ·
Op een gegeven moment produceerde S&W 5" veldloop van 7 3/8" loop die van mindere kwaliteit waren. Degene die je hebt afgebeeld is een speciaal gebouwde 5" veldloop. Ik denk dat je je te veel zorgen maakt over potentiële slijtage. Door normaal schieten/schoonmaken betwijfel ik of je er een in je leven zult verslijten en zelfs als de boring versleten is om de nauwkeurigheid te beïnvloeden, kan deze altijd worden gevoerd. Ik denk nog steeds dat degene met de 2 lopen en 4 magazijnen je beste optie is en de prijs is helemaal niet gestegen.

#49 · (Edited)
Op een gegeven moment produceerde S&W 5" veldloopjes van 7 3/8" loopjes die van mindere kwaliteit waren. Degene die je hebt afgebeeld is een speciaal gebouwde 5" veldloop. Ik denk dat je je te veel zorgen maakt over mogelijke slijtage. Door normaal schieten/schoonmaken betwijfel ik of je er een in je leven zult verslijten en zelfs als de boring genoeg is versleten om de nauwkeurigheid te beĂŻnvloeden, kan deze altijd worden voorzien van een huls. Ik denk nog steeds dat die met de 2 loopjes en 4 magazijnen je beste optie is en de prijs is helemaal niet gestegen.
Ik ben nieuw in .22 randvuur. Eens over het niet verslijten van loopjes (zie bericht 45 hierboven). Gisteren kon ik eindelijk spreken met de man die onze wekelijkse plaatwedstrijden organiseert - hij weet veel over wapens, waaronder .22 kaliber. En besteedde ongeveer 15 minuten aan het uitleggen welke wapenplatforms je je hier ĂĽberhaupt zorgen over moet maken (voornamelijk high-velocity geweren) en dat zelfs daar het effect op de nauwkeurigheid over de levensduur van het wapen ligt. Dus, tenzij het pistool dat ik koop eigendom was van een 15-jarige jongen die de loop herhaaldelijk met staalwol schoonmaakte, heb ik me nergens zorgen over te maken, vooral niet in .22 kaliber.

Ik overweeg nog steeds de 1977 5,5 inch (zware loop) pistool die toen werd geboord en getapt. Voor mij is boren en tappen een goede zaak. Zouden er functionele problemen kunnen zijn als die aftermarket boor en tap is gedaan door een slechte smid, of erger nog, door een niet-machinist voormalige eigenaar. Ik vermoed dat aangezien dit een high-performance pistool is, de voormalige eigenaar niet zou proberen de boor en tap op zijn werkbank te doen terwijl hij om 2 uur 's ochtends een sixpack drinkt. Hopelijk is de boor en tap gedaan door een gekwalificeerde en bekwame wapensmid.

Ik besefte dit eerder niet, maar ik denk (en misschien kan iemand me hier corrigeren) dat wanneer een Model 41 cycli, het bovenste deel van de slede niet beweegt. Bewegen je vizieren wanneer het pistool wordt afgevuurd? Mijn 1911's wel - de hele slede beweegt, inclusief de vizieren. Het lijkt erop dat bij deze het middelste deel van de slede naar achteren beweegt, maar het bovenste deel van de slede op de een of andere manier stationair blijft. Als er een red dot op het pistool zat, zou de red dot niet bewegen zoals het zou doen bij het schieten met een glock, 1911, Sig, etc. Het grote voordeel dat een wheelgun heeft bij high-speed schieten is dat de vizieren niet bewegen. Natuurlijk, er is de terugslagimpuls, maar dat betekent alleen dat je voorvizier recht omhoog springt en dan weer naar beneden zakt. Op een semi-auto beweegt de hele slede een centimeter of zo naar achteren en het voorvizier beweegt ook op en neer. Op de een of andere manier is de Model 41 anders, en ik kan niet wachten om hem uit te proberen.

Edit toevoegen: Misschien is mijn beste optie om zowel een 5 inch veldloop als een 5,5 inch zware loop te kopen. In dat geval zou het geweldig zijn om een modern vervaardigde 5,5 inch zware loop te hebben. Of zou dat zo zijn? Smith verklaarde dat D&T M41 loopjes in 1994 moesten worden gebruikt. Zijn deze superieur aan de loopjes van vóór 1994? Big Mike heeft een sticky op de Rimfire Central website die alle serienummers en bijbehorende jaren heeft.

https://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=534411

HTML:
Serienummer___ Datum van fabricage.
104XX_______ 1958
149XX_______ 1959
189XX_______ 1959
295XX_______ 1960
1120XX______ 1969
114XXX____ ~ 1969
"A" Prefix_____ 1970 met A115001
A145801_____ 1972
A225XXX_____ 1973
A235001_____ 1974
A265001_____ 1975
A295001_____ 1976
A414XXX_____ 1977
A475001_____ 1978
A5824XX_____ 1979
A5841XX_____ 1979
A7175XX_____ 1981
A7981XX_____ 1982
ADB38XX_____ 1983
A875000_____ 1984
TAA1985_____ 1985
TAK7879_____ 1986
TAT2512_____ 1987
TBL7955_____ 1988
TFJ1141_____ 1989
TFNxxxx_____ 1990
TFRxxxx_____ 1991
THD23XX_____ 1991
TZUxxxx_____ 1993
VAMxxxx_____ 1994
S&W begon D&T M41 brls in 1994
UAMxxxx_____ 1997
BMC29XX___ > 1998.
Het bovenstaande met dank aan Standard Catalog of Smith & Wesson, 2e editie door Jim Supica en Richard Nahas.

#50 ·
Op een Model 41 zijn de lopen allemaal uitwisselbaar. De loop/bovenste rib wordt met behulp van de trekkerbeugel aan de ontvanger geklemd. Het enige dat beweegt is de slede. De vizieren en eventuele optiek die op de loop/rib is gemonteerd, bewegen niet.

#53 ·
Op een Model 41 zijn de lopen allemaal uitwisselbaar. De loop/bovenste rib wordt aan de ontvanger geklemd door de trekkerbeugel te bedienen. Het enige dat beweegt is de slede. De vizieren en elke optic die op de loop/rib is gemonteerd, bewegen niet.
HĂ©, de stip (of gewoon de ijzeren vizieren) bewegen niet, behalve de kleine op- en neerwaartse sprong van de terugslagimpuls. Geen wonder dat mij werd verteld dat bijna iedereen met optiek verschijnt bij de 22 randvuurplaatshoot. En dat ik waarschijnlijk zou worden gerookt met ijzeren vizieren. Dat verdubbelde de verleiding om voor het eerst te verschijnen bij de plaatwedstrijd en mensen te roken met mijn 1938 Woodsman MT. Vooral de jongens die Volquartsen Scorpions gebruiken. Dat gezegd hebbende, ik kan maar beter verdomd zeker weten dat ik de plek er niet mee verpest.

Over de wedstrijd van 1938 gesproken, wat zijn volgens jullie de meest waarschijnlijke redenen waarom meer dan de helft van de Elephant ear-grepen in het midden gebarsten of in stukken gebroken zijn? Kan het komen door het pistool vast te pakken met een stevige schiethand? Misschien droogt het hout uit en wordt het broos met de ouderdom? Een ontwerpfout in de grip zelf? Ik kan me voorstellen hoe het laten vallen van het pistool op een schiettafel of een ander hard oppervlak, eerst Elephant Ear, een probleem zou zijn. Maar geen echte schutter zou een pistool op een hard oppervlak laten vallen. Maar ongelukken gebeuren.

#51 ·
Ik vind de greephoek van deze HS prettig, vergelijkbaar met de 1911. Ook bewegen de vizieren niet, alleen de slede beweegt. Mondingsprong, probeer de loopgewichten zoals op de Victor. Als mondingsprong echt vervelend is, probeer dan de HS Olympic in 22 short - de VS heeft een Olympische gouden medaille gewonnen met een HS als ik me goed herinner.
Dat gezegd hebbende, ik ben nog steeds dol op mijn Colt Model S's! Ik wou dat iemand een definitief boek over deze Colt's zou schrijven en publiceren. Hoewel ik E. A. Brink's Rimfire Colt Automatics Pistol leuk vind, is er ruimte voor een ander.

#55 ·
Tienduizend patronen met standaard snelheid zijn vandaag aangekomen, plus mijn pistool. Alles was precies zoals afgebeeld, behalve de binnenkant van de loop, die heel mooi schoon werd, het kostte maar één duw met een met CLP doordrenkte patch en het was weer helder en glanzend met sterke trekken en velden.

Mijn eerste Model 41, uit de jaren 1960 voor 98% - de verkoper vertelde me dat het een perfecte boring had. Ik kan het laten boren en tappen door een van de beste smeden in mijn omgeving.

https://www.gunbroker.com/item/783193515

Attachments