Colt Forum banner

Python serienummer

2.6K views 8 replies 6 participants last post by  dfariswheel  
#1 · (Edited)
Eerste bericht hier. Ik heb een 6 inch python die misschien een satijn nikkel afwerking heeft. Hoe dan ook, onder de cilinder begint het serienummer met "N". Weet iemand iets over het mogelijke fabricagejaar?

#3 ·
Daryl, ik ben een idioot. Ik heb dit ding een paar keer bekeken. Ik bleef vandaag bij mezelf denken waarom ik hier niets over kan vinden, misschien heb ik het verkeerd gelezen. En ja hoor, ik kwam thuis en bekeek het van dichtbij. Het is een V85XXX-nummer. Sorry dat ik een bericht heb verspild.

#7 ·
Hoe zit het met dit serienummer V573xx ?
Eind 1979 is mijn beste aanbod. 1979 begon met serienummer V36737,...1980 begon met V88374. . Zoals ik al aangaf, begon 1980 met een "V", maar in 1980 gebruikten ze ook de prefixes AL,..LA,...VA,...en misschien ook een "K", maar zeker is dat in 1981 Pythons het gebruik van K voor een paar jaar begonnen.

#8 ·
Over de serienummers van Colt's Python gesproken.
Ik ben er al lang van overtuigd dat veel van onze oudere, langdurige Amerikaanse bedrijven geen idee hadden; de interesse, de nieuwsgierigheid, de controle en de aandacht voor het kleinste detail, waar hun producten ooit aan zouden worden onderworpen.

Colt's serienummers bijvoorbeeld. Ze waren slechts een fabriekscontrolesysteem, nooit bedoeld om iets te betekenen voor de eindgebruiker, behalve als boekhoudkundig hulpmiddel. Pas in de latere jaren van wapenidentificatie werd het zelfs noodzakelijk geacht voor rechtshandhaving.
Zelfs nu is er weinig bewijs dat het serienummer van een wapen op enigerlei wijze een afschrikking vormt voor criminaliteit.
Het verbindt een wapen alleen met de laatste legale koper.... Maar dat valt buiten mijn terrein.

Er zijn verschillende serienummers van Colt die u in de Colt-site kunt invoeren om nummers te lezen; dat zal maar liefst 6 of 7 verschillende modellen met dezelfde nummers opleveren.
Ik bekritiseer Colt helemaal niet.
Ik kan me niet voorstellen dat het oude management van Colt had durven dromen hoe hoog aangeschreven sommige van hun modellen zouden worden. Het is zeker twijfelachtig of de kleine dingen zoals de afwerking van de greepschroeven, de vizierbevestigingspennen, de manier waarop de staart van de "Rampant Colt" zwaait, en al die kleine dingen die we proberen te leren, in aanmerking zouden zijn genomen.

Kortom, ik denk niet dat de oude rotten van Colt hadden gedacht dat een zes-schots revolver door velen zou worden geprezen als een waar kunstwerk aan de ene kant, en het mooiste werkgereedschap aan de andere kant.

#9 ·
Vanaf het begin in 1836 stempelde Colt serienummers op hun wapens. Een reden was dat Colt snel DE leverancier werd van pistolen en andere wapens aan het Amerikaanse leger en zij eisten serienummers.
In de jaren 1890 begon de Amerikaanse wetshandhaving wapens uit te geven aan de politie en ook zij hadden een manier nodig om de wapens te traceren.

Colt's praktijk was om alle nieuwe modellen te beginnen bij serienummer 1 en omhoog te gaan.
Daarom kunt u een willekeurig aantal Colt-geweren en -pistolen hebben met hetzelfde serienummer.
De meeste wapenfabrikanten volgden dezelfde standaard.
Pas in het midden van de jaren 1960, na de Gun Control Act die vereiste dat elk vuurwapen een uniek serienummer had, begonnen Colt en alle andere wapenfabrikanten letters aan nummers toe te voegen om unieke serienummers te maken.

Kortom, ik denk niet dat oude rotten bij Colt's hadden gedacht dat een zes-schots door velen zou worden geprezen als een waar kunstwerk aan de ene kant, en het beste gereedschap aan de andere kant.

Ik denk dat je je daarin vergist.
Het Colt-pistool werd het moderne equivalent van het zwaard van soldaten en aristocraten. Duizenden jaren lang was het zwaard zowel een kunstwerk als het beste persoonlijke wapen dat er was.
Vanwege de sterk versierde gegraveerde wapens die Colt aanbood, en het feit dat ze zowel de keuze van het leger als van professionele wapengebruikers waren, begreep Colt volledig dat ze kunstwerken en het beste wapen van die tijd maakten.
Als kunstwerken zijn Colt's de meest verzamelbare vuurwapens ter wereld, en als voorbeelden van de industriële revolutie waren het technische wonderen als machines.