Over de serienummers van Colt's Python gesproken.
Ik ben er al lang van overtuigd dat veel van onze oudere, langdurige Amerikaanse bedrijven geen idee hadden; de interesse, de nieuwsgierigheid, de controle en de aandacht voor het kleinste detail, waar hun producten ooit aan zouden worden onderworpen.
Colt's serienummers bijvoorbeeld. Ze waren slechts een fabriekscontrolesysteem, nooit bedoeld om iets te betekenen voor de eindgebruiker, behalve als boekhoudkundig hulpmiddel. Pas in de latere jaren van wapenidentificatie werd het zelfs noodzakelijk geacht voor rechtshandhaving.
Zelfs nu is er weinig bewijs dat het serienummer van een wapen op enigerlei wijze een afschrikking vormt voor criminaliteit.
Het verbindt een wapen alleen met de laatste legale koper.... Maar dat valt buiten mijn terrein.
Er zijn verschillende serienummers van Colt die u in de Colt-site kunt invoeren om nummers te lezen; dat zal maar liefst 6 of 7 verschillende modellen met dezelfde nummers opleveren.
Ik bekritiseer Colt helemaal niet.
Ik kan me niet voorstellen dat het oude management van Colt had durven dromen hoe hoog aangeschreven sommige van hun modellen zouden worden. Het is zeker twijfelachtig of de kleine dingen zoals de afwerking van de greepschroeven, de vizierbevestigingspennen, de manier waarop de staart van de "Rampant Colt" zwaait, en al die kleine dingen die we proberen te leren, in aanmerking zouden zijn genomen.
Kortom, ik denk niet dat de oude rotten van Colt hadden gedacht dat een zes-schots revolver door velen zou worden geprezen als een waar kunstwerk aan de ene kant, en het mooiste werkgereedschap aan de andere kant.