Een
snuitrevolver (in de volksmond bekend als een snubbie, buikpistool of zelfs bulldogrevolver) is een kleine, middelgrote of grote revolver met een korte loop, die over het algemeen minder dan 4 inch lang is.
Dan is er dit Theory Artikel:
De theorie van de Snubnose Revolver
Door Syd
Missie
De snubnose revolver is een zelfverdedigingspistool voor korte afstanden. Het ontwerp was een reactie op de behoefte aan een compact herhalingspistool dat snel kon worden gepresenteerd en gemakkelijk kon worden verborgen.
Enige historische achtergrond
De eerste compacte revolvers waren niet de revolvers met dubbele actie en handuitwerper die we tegenwoordig als snubnoses beschouwen. Colt, Smith & Wesson en anderen bouwden vanaf de jaren 1850 kleine revolvers. Zowel Colt als Smith & Wesson introduceerden in 1877 revolvers met dubbele actie. De S&W-pistolen waren top-break-ontwerpen en de Colts waren side-loaders. In 1894 introduceerde Smith & Wesson het handuitwerperontwerp, de cilinder gemonteerd op een kraan die naar buiten zwaait om te laden en te lossen, met de duwstang en uitwerperster om de gebruikte hulzen uit te werpen. Met de ontwikkeling van de handuitwerper was de moderne dubbelwerkende snubnose-voetafdruk zo goed als vastgesteld, waarbij alleen de finishing touch, de afgezaagde loop, aan Colt werd overgelaten. In 1927 had Colt zijn
zes-schots Detective Special geproduceerd op basis van hun .38 Police Positive Special. Het is heel goed mogelijk dat de allereerste snubnose een zelfgemaakte revolver van volledige grootte was met de loop afgezaagd. We zullen het nooit zeker weten.
In 1942 bouwde Smith & Wesson een paar Victory Model Military & Police revolvers met 2″ lopen. In 1946 begonnen ze met de commerciële productie van de
pre-Model 10 (Military & Police) snubnose. In 1950 introduceerde Smith & Wesson de
5-schots J-frame Chiefs Special in .38 Special. Het was veel compacter dan eerdere uitvoeringen van de snubnose, en het is het archetype geworden voor compacte revolvers. Het blijft tot op de dag van vandaag in gebruik en productie. Helaas zijn de Colt Detective Special en de Cobra (Detective Special met een Coltalloy-frame) niet langer in productie. De Model 10 snubnose is ook niet meer in productie.
Wat we wel weten, is dat de snubnose opdook in de schaduw van revolvers van volledige grootte zoals de Colt Single Action Army, The Remington New Army en de Smith & Wesson Schofield. Dit waren grote en krachtige revolvers met enkele actie, gekamerd in .44 of .45 met 4, 6 en 8 inch lopen. Deze grote revolvers werden vervangen door even grote dubbelwerkende Colt New Service en de Smith & Wesson Military and Police revolvers. Deze pistolen hadden lange lopen en volledige grepen. Met lopen van zes en acht inch produceerden ze een respectabele mondingssnelheid en uitstekende nauwkeurigheid. Dus wat zou de reden zijn om de loop en grepen af te zagen en daardoor de vizierstraal, de mondingssnelheid en de algemene controleerbaarheid van een pistool te verminderen?
De reden van de Snubnose
We hebben het altijd over de verborgenheid van de snubnose, hoe gemakkelijk het is om te dragen en te verbergen in een zak of tas, en dit is waar, maar er is nog een reden om een revolver met korte loop te bouwen, en dat is snelheid. Als je ooit een Colt Single Action Army zes-schutter hebt vastgemaakt, dat pistool hebt getrokken en afgevuurd, zul je begrijpen dat deze handeling niet zo gemakkelijk snel te doen is. Deze pistolen zijn zwaar en de lange lopen moeten hoog worden gehesen om het leer vrij te maken. Nu heb ik jongens als Bob Munden geweldige snelle trekken zien doen met Colt SA's, maar zelfs Bobs pistolen zijn 4 modellen en Bob is een natuurlijk fenomeen. Voor de rest van ons gewone stervelingen is het trekken van een revolver van volledige grootte en het richten op het doel een langzame aangelegenheid. Probeer het zelf als je de apparatuur hebt: trek een revolver met 6 lopen uit een holster en stop dan een snubnose in dezelfde holster en kijk hoe sneller en gemakkelijker je het leer vrijmaakt met de snubby. Er is gewoon minder afstand af te leggen en daarom minder tijd gemoeid.
Wat is precies een buikpistool? Het is precies wat het woord impliceert? Een soort hardware die je tegen de navel van de andere man duwt en een uitbarsting afvuurt. Het moet in een oogwenk gebeuren, anders is hij geneigd het pistool van je af te pakken en dat zou slecht kunnen zijn. Omdat de truc van de zaak afhangt van snelheid, moet het pistool kort en handig zijn - kort zodat het snel naar buiten komt en dodelijk op één lijn komt en handig zodat een man het richt zoals hij zijn vinger doet. Col. Charles Askins, Belly Guns, Guns Magazine, 1955.
De tweede en misschien wel meest blijvende glorie van de snubnose is zijn vermogen om gemakkelijk verborgen te worden. Wanneer
vervaardigd met moderne lichtgewicht metallurgie, krijg je een pistool dat nog steeds behoort tot een van de beste combinaties van betrouwbaarheid, kracht en comfort in het dragen van elk pistool dat ooit is gebouwd.
De kunst van het compromis
De snub-nose .38 Special is een studie in afwegingen. De .38 Special is een uitstekende patroon die uit een 4″ loop komt. Gelanceerd vanuit een 2″ loop, kan het last hebben van snelheid- en expansieproblemen. Aan de andere kant past een .38 met een 4″ loop niet in je zak. Een snub-nose .38 kan een grotere kogel lanceren dan elk ander pistool van zijn grootte en gewicht, een kogel van 158 grain, maar het kan er maar vijf of zes van lanceren voordat je opnieuw moet laden. De kleine afmetingen en het gewicht maken het een droom om te dragen, maar een pijn om mee te schieten. Moderne .38 Special +p-munitie van Federal, Remington, Speer, Cor-Bon en Winchester heeft de snelheid- en expansieproblemen redelijk goed aangepakt. Desalniettemin, wanneer je de snubby als zelfverdedigingspistool selecteert, moet je de compromissen aangaan die ermee gepaard gaan.
Je ruilt ballistiek, nauwkeurigheid en schietcomfort in voor snelheid, verborgenheid en draagcomfort. Dat is de deal. Dit is gewoon simpele natuurkunde. De vraag is hoe je ermee omgaat. Wat voor dingen moet je doen om de tekortkomingen van de snubby te compenseren en de sterke punten te accentueren? Hier zijn mijn gedachten over deze vraag:
1. Oefenen.
(Nou, duh, hoor ik je zeggen.) De feiten zijn dat de meeste mensen niet veel oefenen met hun draagwapens. Wanneer we naar de schietbaan of wedstrijden gaan, betrekken we onze ego's en schieten we met de grote pistolen van volledige grootte met hun lange lopen en uitstekende triggers, maar dan, wanneer we de schietbaan verlaten, is het pistool op onze heup een of andere kleine compacte revolver of auto. Zoals Walt Rausch graag zegt: We praten over .45's, schieten 9 mm's en dragen .38's. Het grote pistool krijgt 300 patronen en het draagpistool krijgt er 10. Dit is echt achterstevoren. Zou het pistool waarop je je leven verwedt niet het leeuwendeel van de oefening moeten krijgen? Wanneer was de laatste keer dat je daadwerkelijk een IDPA-wedstrijd deed met een J-frame revolver? Zo niet, dan zou je dat moeten doen. Het is verhelderend. Kun je je snubnose in vijf seconden in een taartbord op zeven meter afstand leegmaken? Als je dat niet kunt, moet je terug naar de schietbaan gaan en doppen knallen totdat je dat wel kunt. (En dat is vijf seconden trekken uit realistische verborgenheid) Kun je dat doen terwijl je naar dekking gaat? Kun je iets raken met een snub-pistool met alleen je zwakke hand? Ik denk dat je mijn punt begrijpt. Behandel het draagpistool realistisch, want het is degene die je waarschijnlijk uit de problemen zal halen.
2. Oefen herladen.
Meestal, als ik tegenwoordig naar een wedstrijd ga, gebruik ik een
Springfield XD-9 met magazijnen van 16 patronen. Ik hoef nooit opnieuw te laden, tenzij ik dat wil. Snubbies zijn niet zo. Mijn grootste klacht over de snubby is dat hij slechts vijf of zes patronen laadt. Meestal schiet je 5 patronen en moet je dan opnieuw laden. Kun je je revolver onder stress herladen? Heb je het ooit geprobeerd? Hoewel het waar is dat de meeste civiele zelfverdedigingsontmoetingen worden opgelost met 5 patronen of minder, zal ik met mijn geluk de vier zombies uit de hel tegenkomen, en als ik de openingssalvo overleef, zal ik opnieuw moeten laden. Oefen je herladen totdat het soepel en snel gaat. Het kan gedaan worden. Ik heb Jerry Miculek zien schieten en hij kan een revolver sneller herladen dan de meesten van ons een auto kunnen herladen. (Wat dat betreft, Miculek kan een revolver sneller herladen dan de meesten van ons iets kunnen doen.) Klik voor de video van Jerry Miculek die het wereldrecord schiet en herlaadt op de afspeelknop op de speler aan de rechterkant.
3. Draag een herlaadbeurt.
Vijf patronen zijn misschien niet genoeg, hoewel het waarschijnlijk wel zo zal zijn. Ik draag altijd een herlaadbeurt. Het is meestal een speedloader in mijn sterke zak. Vaak draag ik een tweede speedloader in een zakje aan mijn riem. Wanneer al het andere gelijk is, is meer munitie beter dan minder. Werk uit hoe je je herlaadbeurt gaat dragen en oefen dan om deze daadwerkelijk te gebruiken. De kans is groot dat je kleine fouten en problemen met je herlaadprocedure zult ontdekken die alleen oefening op snelheid zal onthullen. Ik zal er een grote met je delen: veel van de grepen die Smith & Wesson op hun J-frames plaatst, zijn niet goed ontlast om speedloaders soepel te hanteren. Hogue Monogrips en
Crimson Trace Laser Grips zijn goed ontlast voor speedloaders, maar de standaard Uncle Mikes bootgrepen en Uncle Mikes Combat Grips zijn niet goed ontlast voor speedloaders. Als het herladen je verslaat, overweeg dan om een tweede pistool te dragen. In de jargon van de pistoolvechter wordt dit aangeduid als The New York Reload, en het is sneller dan welke andere vorm van herladen dan ook.
4. Bestudeer en begrijp de munitieprestaties in revolvers met korte loop.
Dit is een belangrijk punt. Wanneer een pistool afvuurt, wordt het poeder niet onmiddellijk verbrand. Het blijft branden zolang de kogel door de loop reist, en hoe langer het brandt, hoe meer druk het ontwikkelt. Meer druk betekent een grotere mondingssnelheid voor de kogel. Grotere snelheid betekent betere holle puntprestaties en terminale ballistiek. De snubnose heeft een zeer korte loop, dus je hebt munitie nodig die zijn poeder snel verbrandt en wat snelheid ontwikkelt. Weet ook dat .38 Special revolvers zijn gekalibreerd op 158 grain munitie, en kleinere snellere ladingen zullen de neiging hebben om laag te schieten omdat de kogel eerder uit de loop komt in de terugslagcyclus van het pistool. Enkele van onze favoriete ladingen zijn Remington Golden Saber +p, Speer 135 grain +p en Cor-Bon 110 grain DPX. Zie ook
Snubby .38 Special Ballistics.
5. Oefen punt schieten.
Ik ben een Cooperite en ik geloof in gericht vuren. Tegelijkertijd, wanneer je wordt bedreigd en op korte afstand trekt, heb je waarschijnlijk geen tijd om de vizieren uit te lijnen en op die manier te vuren. Je zult het pistool omhoog zwiepen, over de bovenkant van het pistool kijken, misschien het voorvizier op het doel krijgen en de trekker overhalen. Uit een onderzoek dat ik zag, bleek dat de meeste politieagenten de neiging hadden om de punt-schiettechniek daadwerkelijk te gebruiken bij een aanval op korte afstand. Ze zijn niet zo getraind; het is gewoon iets dat we doen onder de stress van een dodelijke aanval van dichtbij. Ook, als we de leeftijd van 50 jaar overschrijden, hebben weinigen van ons de ogen van een 21-jarige gevechtspiloot. We hebben misschien niet de visuele scherpte om de vizieren in een noodgeval te zien. Daarom, hoewel ik geloof dat de vizier-vuurmethode de voorkeur verdient, kunnen we situaties van zelfverdediging tegenkomen die het gebruik ervan zullen uitsluiten. Oefen beide.
Wat je voor je hebt
Snelheid en eenvoud
De snubnose indexeert op natuurlijke wijze, bijna alsof het een verlengstuk van je hand is. Omdat het licht en compact is, trekt het gemakkelijk en snel. Ik zou durven te gokken dat er momenteel meer snubnose .38 Special revolvers worden ingezet voor zelfverdediging dan welk ander type vuurwapen dan ook. Ze zijn eenvoudig en effectief. Ze blijven werken, dus mensen blijven ze gebruiken. De patroon is krachtig genoeg om dodelijk te zijn als er voldoende treffers worden gemaakt, en de munitie is over de hele wereld gemakkelijk verkrijgbaar. Vrouwen en niet-toegewijd personeel houden ervan. Beter een .38 Special in je zak dan een 1911 .45 thuis in een ladekast. De snubnose is eenvoudig en ongecompliceerd. Er zijn geen veiligheidsvoorzieningen om te onthouden. Er is geen complexe handleiding met wapens om onder de knie te krijgen en aan het spiergeheugen toe te vertrouwen. Het is point and click. Ik geef de voorkeur aan revolvers voor de rol van thuisverdediging omdat er geen verwarring over bestaat. Ik weet dat elk lid van de familie ermee heeft geoefend en dat er geen lastige veiligheidssequenties zijn om uit te leggen.
Verborgenheid
Ik heb meer holsters voor mijn snubnoses dan welk ander vuurwapenplatform dan ook. Ik heb meer uren de snubnose gedragen dan welk ander pistool dan ook. Waarom? Omdat ze zo goed dragen. Een
Airweight Smith & Wesson snubnose is het meest comfortabele pistool om te dragen dat ik ooit heb geprobeerd. Ze zijn licht en ergonomisch. Een J-frame past beter bij het menselijk lichaam dan de meeste autoloaders. Autoloaders hebben de neiging om blokkerig en vierkant te zijn. Het extra magazijn voegt ook gewicht en bulk toe. De snubnose is iets breder bij de cilinder dan een 1911, maar overal elders is hij dunner en ronder. Ze zijn gewoon comfortabel en ze zijn licht. Een Airweight snub weegt ongeveer 15 gram leeg, terwijl een lege
Government Model M1911 39 gram weegt. De verborgenheid van de snubnose draagt ook bij aan de snelheid. Je kunt het pistool in de zak van een jas dragen en je hand op de greep hebben zonder dat iemand het merkt. Je kunt het pistool zelfs vanuit een zak afvuren als je moet, hoewel ik die techniek niet aanbeveel. Toch is het een stuk sneller dan trekken uit een holster.
Snubbies passen in portemonnees, heuptasjes, been- en schouderholsters, broekzakken en buikbanden. Verwaarloos geen conventionele
riemholsters en
IWBs. Een lichtgewicht snub-pistool in een riemholster is een genot om te dragen.
Betrouwbaarheid
Het is mogelijk om een revolver te blokkeren. Het is mogelijk, maar zeer onwaarschijnlijk. Ik schiet al bijna 40 jaar met revolvers en ik heb er nog geen gehad die vastliep. (Over het algemeen lopen mijn autoloaders ook niet vast, maar het is wel gebeurd.) Hoe kan men een revolver blokkeren? Meestal heeft het te maken met vuil. Als er vuil onder de uitwerperster komt, kan dit ervoor zorgen dat de revolver vastloopt wanneer de cilinder gesloten is. Vuilophoping aan de voorkant van de cilinder en de achterkant van de loop kan ervoor zorgen dat de cilinder niet meer draait. Met zeer lichtgerijpte pistolen die loden kogels +p-munitie gebruiken, kunnen de kogels tijdens de terugslag uit de hulzen worden getrokken en een blokkering veroorzaken (gebruik altijd mantelkogelholle punten in lichtgewicht snubs), en ten slotte kan het vergrendelingswerk in het pistool in de war raken en ervoor zorgen dat het pistool niet afvuurt. Al deze storingen zijn zeer zeldzaam. Meestal werken revolvers gewoon met bijna monotone betrouwbaarheid. Als je de trekker van een revolver kunt overhalen, gaat hij af, ongeacht of je hem goed ondersteunt of niet. Het kan niet veel schelen over munitie. Het zal de volgende patroon afvuren en naar de vuurpositie brengen. Als je zwak of gewond bent, zal de revolver nog steeds voor je werken. Het andere leren op dit punt is dat de revolvers geen nulonderhoud zijn. Ze moeten worden afgevuurd, schoongemaakt en periodiek worden gecontroleerd door een gekwalificeerde wapensmid.
Een pistool dat altijd bij je is
Een wapenschrijver wiens naam helaas verloren is gegaan in de spleten van mijn gebrekkige geheugen, schreef ooit een artikel over zelfverdedigingspistolen om te wandelen. Hij sprak over het standaard assortiment pistolen van .22's tot .44's, maar het ding dat ik me van het artikel herinnerde, was dat hij vertelde dat bij de twee gelegenheden waarop hij daadwerkelijk een pistool moest gebruiken voor zelfverdediging, het pistool een .38 Special snubnose was. De reden? Omdat ik dat bij me had. De snubnose .38, en vooral de lichtgewicht modellen zoals de S&W Airweight, blijven in mijn ogen de meest comfortabele pistolen om te dragen en de meest veelzijdige in draagmodi. Omdat ze zo gemakkelijk te dragen zijn, is de kans groter dat je er een bij je hebt wanneer je hem nodig hebt.
Verre van achterhaald te zijn, blijft de snubnose revolver een van de belangrijkste, veelzijdige en utilitaire opties voor zelfverdediging.
Bron:
De theorie van de Snubnose Revolver
.