Colt Forum banner

Het beste vuurwapen uit de 19e eeuw?

6.8K views 39 replies 26 participants last post by  SnidelyWhiplash  
#1 ·
Ik stel voor u allen dat het beste 19e-eeuwse handvuurwapen, inderdaad vuurwapen, de Colt Single Action Army Model uit 1873 was/is. Ik stel dit voor op grond van het feit dat het vandaag de dag nog steeds wordt geproduceerd door Colt en andere fabrikanten, evenals gemoderniseerde versies. Ook de .45 Colt-patroon is nog steeds een levensvatbare zelfverdedigingspatroon die vandaag de dag nog steeds wordt geproduceerd in zijn originele kamer, plus een verscheidenheid aan Hollow Point-ontwerpen. Vertel me alsjeblieft of ik het mis heb.

#23 ·
Ik zou zeggen dat je predikt voor eigen parochie.

Tom
Hoewel mijn ware liefde een iets nieuwere versie is waarmee Colt me heeft gezegend; Ik ga zelden naar bed zonder er, op zijn minst, naar te kijken. De tijd is echt "gekomen en gegaan", maar ik kan de "liefde" die ik heb ontwikkeld voor deze unieke combinatie van handvuurwapen en patroon nooit kwijtraken! Ik voeg foto's van mijn "Schoonheid" toe...………(1911 .38 super)

Attachments

#5 ·
Ik zal mijn beperkte kennis in deze discussie gooien. Mijn beste is een Colt 1873 SA in .45Colt. Mijn op één na beste is een Colt 1872 Open Top in 45Colt. Mijn beste geweer is een 1894 Winchester in 30-30, hoewel de 1873 Winchester op een goede tweede plaats volgt. Maar naar mijn mening is elk geweer of pistool in je handen "het beste" als je het nodig hebt. Het hangt er ook van af over welke periode we het hebben, aangezien vuurwapens in de 19e eeuw dramatische sprongen in design hebben gemaakt van flintlock naar percussie en vervolgens naar patronen. Persoonlijk ben ik dol op mijn SA's, allemaal, en draag ze dagelijks openlijk op mijn land wanneer ik klusjes doe of zelfs als ik naar de stad ga. Het is bijna een dagelijks evenement als ik in de stad ben en toeristen vragen om foto's te maken van mijn SA's in mijn holster en pistoolriem. Dus de liefde voor SA's is vandaag de dag levendiger dan ooit!

#7 · (Edited)
Voor Amerikaanse wapens is mijn mening gebaseerd op "meest nuttig" versus "meest innovatief, nieuw, etc." Sommige werden niet erg lang gemaakt vanwege kosten of wat dan ook.

Best voor buffeljacht - Sharps Old Reliable
Best voor watervogeljacht - Winchester 1897
Best voor hertenjacht in het bos - 1894 Winchester
Best voor lange afstand schieten - Ballard schuetzen
Best voor .22 plinken en jagen - Winchester 1890 pomp
Best voor .22 doel - Stevens Pope enkelschotsgeweer

Maar als ik probeer na te denken over de beste 19e-eeuwse revolver... neig ik naar de SAA. De Merwin en Hulbert zou ook een goede tweede zijn.

#8 ·
The Merwin and Hulbert would be a close second too.
Merwin & Hulbert revolvers zijn een wonder van 19e-eeuwse techniek en vindingrijkheid. Ik heb foto's van een ervan gepresenteerd om deze discussie te ondersteunen, een Pocket Army Second Model. U zult de toleranties en de nauwe pasvorm van alle componenten opmerken; sommigen zeggen dat de revolver zulke strenge toleranties heeft dat zuiging hem vanzelf of bijna vanzelf sluit. Ik bezit verschillende Merwin & Hulbert revolvers, de meeste met conditie, en ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Velen hebben de Merwin & Hulbert geprezen, en de populariteit ervan nam aanzienlijk toe nadat Art Phelps een boek over hen schreef en hen uitbundig prees.

Het is moeilijk te zeggen of ze beter zijn dan Colt Single Action Army revolvers, maar zonder twijfel is de pasvorm veruit superieur aan die van een Colt Single Action Army revolver. Het vereiste zeker veel individuele handmatige aanpassing tijdens de productie, wat de productiekosten van vandaag onbetaalbaar zou maken.

Ik zou willen suggereren dat levensduur niet per se een fatsoenlijk criterium is om te bepalen of een revolver, of een vuurwapen uit de 19e eeuw, in dat geval, superieur is aan een ander. Een bedrijf kan een geweldig vuurwapen produceren, maar slecht worden beheerd, wat tot de ondergang ervan leidt. Merwin & Hulbert produceerde een eersteklas revolver tijdens zijn 15-jarige bestaan, van 1876 tot 1891. In 1891 vroeg het bedrijf faillissement aan. Het was niet zo dat de kwaliteit van het product slecht was, alleen dat het management slecht was.

Andere overwegingen met betrekking tot wat het beste 19e-eeuwse vuurwapen was. Aantal geproduceerd? Anderen hebben het Winchester Model 1894 genoemd. Er werden miljoenen geproduceerd, en volgens de meeste zijn alle exemplaren na 1964 iets beter dan rommel. Naar mijn mening lijdt alles na midden tot eind jaren 1920 aan kwaliteit. Naar mijn mening zijn de 159.994 Winchester Model 1886's die werden geproduceerd, veruit superieur.

Uiteraard werd een aanzienlijk aantal Colt First Generation Single Action Army revolvers geproduceerd (meer dan 357.000), maar een groot aantal werd geproduceerd voor gebruik door het leger (Cavalerie- en Artilleriemodellen). Misschien leidde de bekendheid met deze als militair vuurwapen tot hun populariteit bij particulieren later in hun leven. Ook marketing en de omvang van een bedrijf zouden iets te maken hebben met productieaantallen en capaciteit. Zonder twijfel is een Colt Single Action Army revolver, eerste generatie, inderdaad een prima vuurwapen, maar was het de beste ooit? Daar is geen definitief antwoord op.

Nog één ding om over na te denken. Ik zou me voorstellen dat als men van plan was veel vanaf een paard te schieten, de Smith & Wesson New Model No. 3 revolver, een concurrent in die tijd, superieur zou zijn aan een Colt Single Action Army revolver, vanwege het gemak van laden en lossen. Open de (top break) revolver, plaats gemakkelijk en snel zes patronen, vuur de zes patronen af, open de revolver, verdeel snel 6 gebruikte patronen op de grond en herhaal. Het laden en lossen van een Colt Single Action Army revolver vereist veel meer handvaardigheid.

Attachments

#13 ·
Ik stel voor u allen dat het beste 19e-eeuwse handvuurwapen, inderdaad vuurwapen, de Colt Single Action Army Model uit 1873 was/is. Ik stel dit voor op grond van het feit dat het vandaag de dag nog steeds wordt geproduceerd door Colt en andere fabrikanten, evenals gemoderniseerde versies. Ook de .45 Colt-patroon is nog steeds een levensvatbare zelfverdedigingspatroon die vandaag de dag nog steeds wordt geproduceerd in zijn originele kamer, plus een verscheidenheid aan Hollow Point-ontwerpen. Zeg me alsjeblieft of ik het mis heb.
Ik ben het eens... En voor de 20e eeuw zou ik zeggen de Colt m1911 / Government Model. Dus...Colt lijkt natuurlijk de winnaar te zijn voor beide eeuwen!

#20 · (Edited)
Ik hou echt van dit betoog, waarover er zeker geen algemene overeenstemming zal zijn, althans niet met deze groep hier... Ik zou moeten betogen dat de Colt Paterson wel eens het beste 19e-eeuwse Amerikaanse vuurwapen zou kunnen zijn vanuit het perspectief van ons Colt-verzamelaars. Toegegeven, de Model 1873 Colt Single Action had de levensduur, bruikbaarheid, bruikbaarheid en tijd van fabricage en kon daarom als een betere revolver worden beschouwd, maar laten we niet vergeten dat de Colt Paterson, in 1836 in Amerika gepatenteerd door Samuel Colt, DE voorloper was van de revolver, Colt Single Action of andere revolvers, zoals we ze vandaag kennen. Zeker, de Single Action was een perfectie van het Colt Paterson revolverpatent, maar als het Colt Paterson-patent er niet was geweest, dan zou de Single Action niet hebben bestaan, althans niet in zijn huidige vorm. Zeker, iemand zou er uiteindelijk wel mee bezig zijn geweest, maar Samuel Colt was de eerste - in Amerika. Maar laten we de inspiratie van de revolver voor Samuel Colt niet vergeten, de Elisha H. Collier Flintlock Revolver, gepatenteerd door Bostonian Elisha H. Collier die in 1818 naar Engeland verhuisde om zijn ontwerp daar en in Frankrijk te patenteren. Samuel Colt liet Collier getuigen in het beroemde patentinbreukproces Colt vs. Massachusetts Arms Company uit 1851 en heeft nog steeds twee van deze weinige flintlock revolvers in de Colt Collection in Hartford. Hoewel Samuel Colt de Collier-revolver niet de eer gaf zijn inspiratie te zijn, lijken de feiten anders te suggereren. Technisch gezien niet Amerikaans, vertegenwoordigde deze revolver het begin van de ontwikkeling van de revolver zoals we die nu kennen. Hier is een Collier en een paar Patersons...

#22 ·
Niemand heeft de Webley-revolvers genoemd, die veel meer actie zagen dan welke andere revolver dan ook. Hoewel men naar lange wapens kijkt, veranderde de ontwikkeling van de Minie-cartridge in geweergeschut de oorlogvoering.

#25 ·
Hierbij genomineerd voor de 1e plaats in de categorie "Best Not-A-Colt", de Remington uit 1890.

Attachments

#29 ·
De Forsyth Patent Gun Company werd opgericht in 1808. Later werd de naam in 1809 gewijzigd in Forsyth & Co. Dokter Alexander John Forsyth en zijn uitvinding van het percussiegeweer was de grootste stap voorwaarts sinds de uitvinding van buskruit en de belangrijkste ontwikkeling sinds vuurwapens zo'n vierhonderd jaar eerder voor het eerst werden gemaakt. Zijn uitvinding kwam tot hem toen hij eenden aan het schieten was en merkte dat de eenden onder water doken toen ze de flits van het kruit in zijn vuursteenslotpan zagen. Het is interessant om op te merken dat Pauly uit Frankrijk en Prelat naar verluidt de uitvindingen rond dezelfde tijd hebben uitgevoerd. Al snel werden er talrijke plannen bedacht in Europa en Amerika. Samuel Colt bracht toen zo'n 30 jaar later de Paterson percussie revolver uit. Dus het beste vuurwapen van de 19e eeuw gaat in mijn boek naar een Schotse dominee die Forsyth & Co oprichtte, een handvuurwapen- en geweermaker. Colt is de volgende met zijn 5-schots Paterson revolver, ook de Eli Whitney Walker revolver die zeer wordt toegeschreven aan de vroege wapengeschiedenis van de VS.

#30 ·
Welnu, er kan een argument worden aangevoerd voor de lelijke Mosin-Nagant, vanwege zijn robuustheid, zijn militaire gebruik in drie eeuwen, zijn alomtegenwoordige aard, het enorme aantal dat door talrijke naties is gemaakt en het feit dat het kaliber bijna 60 jaar eerder de .308 overtreft.

Er gaat het gerucht dat de Sovjet-generaal Aleksei Antonov over de Mosin Nagant zei: "это лучшее боевое орудие, когда-либо разработанное!", ruwweg: "Het is het beste gevechtsinstrument dat ooit is bedacht!"

OK, dat heb ik verzonnen.

#32 ·
Welnu, er kan een argument worden aangevoerd voor de lelijke Mosin-Nagant, vanwege zijn robuustheid, zijn militaire gebruik in drie eeuwen, zijn alomtegenwoordige aard, het enorme aantal dat door talrijke naties is gemaakt en het feit dat het kaliber bijna 60 jaar eerder groter is dan de .308.

Er gaat het gerucht dat de Sovjet-generaal Aleksei Antonov over de Mosin Nagant zei: "это лучшее боевое орудие, когда-либо разработанное!", ruwweg: "Het is het beste gevechtsinstrument dat ooit is bedacht!"

OK, dat heb ik verzonnen.
De Moisen Nagant is een betrouwbaar geweer en ook een nauwkeurig geweer. Maar de actie is stijf en door het ontwerp is het onhandig in gebruik met een lage vuursnelheid. De Lee Enfield is een veel beter gevechtsgeweer vanwege de veel betere ergonomie, de hoge mate van nauwkeurig vuur en met een dubbele magazijncapaciteit van de Nagant.