The Merwin and Hulbert would be a close second too.
Merwin & Hulbert revolvers zijn een wonder van 19e-eeuwse techniek en vindingrijkheid. Ik heb foto's van een ervan gepresenteerd om deze discussie te ondersteunen, een Pocket Army Second Model. U zult de toleranties en de nauwe pasvorm van alle componenten opmerken; sommigen zeggen dat de revolver zulke strenge toleranties heeft dat zuiging hem vanzelf of bijna vanzelf sluit. Ik bezit verschillende Merwin & Hulbert revolvers, de meeste met conditie, en ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Velen hebben de Merwin & Hulbert geprezen, en de populariteit ervan nam aanzienlijk toe nadat Art Phelps een boek over hen schreef en hen uitbundig prees.
Het is moeilijk te zeggen of ze beter zijn dan Colt Single Action Army revolvers, maar zonder twijfel is de pasvorm veruit superieur aan die van een Colt Single Action Army revolver. Het vereiste zeker veel individuele handmatige aanpassing tijdens de productie, wat de productiekosten van vandaag onbetaalbaar zou maken.
Ik zou willen suggereren dat levensduur niet per se een fatsoenlijk criterium is om te bepalen of een revolver, of een vuurwapen uit de 19e eeuw, in dat geval, superieur is aan een ander. Een bedrijf kan een geweldig vuurwapen produceren, maar slecht worden beheerd, wat tot de ondergang ervan leidt. Merwin & Hulbert produceerde een eersteklas revolver tijdens zijn 15-jarige bestaan, van 1876 tot 1891. In 1891 vroeg het bedrijf faillissement aan. Het was niet zo dat de kwaliteit van het product slecht was, alleen dat het management slecht was.
Andere overwegingen met betrekking tot wat het beste 19e-eeuwse vuurwapen was. Aantal geproduceerd? Anderen hebben het Winchester Model 1894 genoemd. Er werden miljoenen geproduceerd, en volgens de meeste zijn alle exemplaren na 1964 iets beter dan rommel. Naar mijn mening lijdt alles na midden tot eind jaren 1920 aan kwaliteit. Naar mijn mening zijn de 159.994 Winchester Model 1886's die werden geproduceerd, veruit superieur.
Uiteraard werd een aanzienlijk aantal Colt First Generation Single Action Army revolvers geproduceerd (meer dan 357.000), maar een groot aantal werd geproduceerd voor gebruik door het leger (Cavalerie- en Artilleriemodellen). Misschien leidde de bekendheid met deze als militair vuurwapen tot hun populariteit bij particulieren later in hun leven. Ook marketing en de omvang van een bedrijf zouden iets te maken hebben met productieaantallen en capaciteit. Zonder twijfel is een Colt Single Action Army revolver, eerste generatie, inderdaad een prima vuurwapen, maar was het de beste ooit? Daar is geen definitief antwoord op.
Nog één ding om over na te denken. Ik zou me voorstellen dat als men van plan was veel vanaf een paard te schieten, de Smith & Wesson New Model No. 3 revolver, een concurrent in die tijd, superieur zou zijn aan een Colt Single Action Army revolver, vanwege het gemak van laden en lossen. Open de (top break) revolver, plaats gemakkelijk en snel zes patronen, vuur de zes patronen af, open de revolver, verdeel snel 6 gebruikte patronen op de grond en herhaal. Het laden en lossen van een Colt Single Action Army revolver vereist veel meer handvaardigheid.