Colt Forum banner

In welke laatste oorlog werd de Colt SAA gebruikt?

1 reading
6.8K views 25 replies 17 participants last post by  mkk41  
#1 ·
Ik heb sommige mensen WW1 horen zeggen, maar ik heb geen bewijs gezien om dit te ondersteunen.

#2 ·
Onmogelijk om te zeggen, aangezien veel privé-wapens door hun eigenaren werden gedragen in vrijwel alle conflicten.

De meeste gingen niet lang mee, dankzij de moeilijkheid om vervangende onderdelen en munitie te verkrijgen - waardoor het wapen van opa vroegtijdig naar huis werd gestuurd, zodra iets genaamd 'vuurkracht' in het spel kwam en de daadwerkelijke oorlogsvoering niet meer was zoals in een kampvuurverhaal.

#13 ·
Wat dacht je van degenen die we naar Engeland stuurden (lend-lease?) aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Ik denk dat deze werden aangeduid als Battle of Britain SAA's?
Een van mijn favoriete pagina's in het boek van Charles Pate is een lijst van handvuurwapens die de British Purchasing Commission van 1940-42 heeft verworven.
Image

Ik stel me graag een Dad's Army-type voor dat een nikkelen 7 1/2” Colt SAA krijgt en zegt: “Wot's all this then?”

Image

#6 ·
In de film The Tanks Are Coming gebruikte de hoofdrolspeler… Sgt. Sullivan… er een… als films meetellen. 😖

#8 ·
Ik geloof dat het door enkelen, zoals Patton, werd gebruikt in de strafexpeditie in Mexico.
Ik zou zeggen dat het zelden werd gebruikt in de Bananenoorlogen tot de jaren 1920. Maar de 1911 was een begeerd wapen en had geen duidelijke gebreken, en werd in enorme hoeveelheden geproduceerd voor de Eerste Wereldoorlog. Dus de meeste militairen zouden eerst de "45" 1911 hebben gewild en de SAA als verouderd beschouwen.

#9 · (Edited)
Het zou me niet verbazen als er een of twee in Vietnam waren. Ik heb gelezen dat er veel Blackhawks werden vervoerd. Er zijn echter niet veel foto's van.

Image

Image

General Wainwrights SAA is een ander WO2-pistool dat, naar mijn mening, net zo interessant is als Patton's SAA.
The Evening News - Google News Archive Search

Image

Image

#11 ·
Patton droeg het in de Tweede Wereldoorlog en gebruikte het daadwerkelijk in de strijd tijdens de Punitive Expedition. Ze werden uitgegeven en gebruikt in de Spaans-Amerikaanse oorlog. Velen werden afgestoft en uitgegeven op de Filippijnen tegen de moros vanwege het onvermogen van de 38-schots om consequent met drugs volgepropte inheemse krijgers uit te schakelen. Er waren ook oude soldaten aan het einde van hun carrière die een uitzonderingspositie hadden en hun SAAs mochten behouden. Ervaringen van ten minste één soldaat met zijn SAA zijn gedocumenteerd, zowel op de Filippijnen als in de Bokseropstand.

#12 · (Edited)
Het is interessant dat de generaals soms droegen wat ze wilden. Ook manschappen hadden af en toe niet-reguliere wapens, tot op de dag van vandaag. En ten slotte hadden "secundaire" eenheden vaak verouderde wapens. Zo gingen bijvoorbeeld verschillende eenheden in 1918 met verouderde geweren naar Europa, die bij aankomst werden vervangen door 03 Springfields of Enfields. Maar waar gingen de oude wapens naartoe? Waarschijnlijk zijn er een paar in de strijd geslipt. Reserve-eenheden, de marine en de supply chain hadden vaak oudere wapens, of de secundaire wapens uit de oorlogstijd zoals Colt en S&W DA's. Maar de 1911 was koning voor het grootste deel van de 20e eeuw.

#16 ·
Welnu, dat is het grappige van foto-interpretatie, het is subjectief. Net als bij het kijken naar wolken, ziet de een een eend, de ander een paard. Voor mij ziet het eruit als een nikkel SAA. Maar als je leest over de mariniers in Honduras, hadden sommigen van hen Colt SAA's. Het was misschien een gedenkwaardiger wapen om op dat moment te vermelden. Ik weet zeker dat sommigen ook andere dingen droegen, Iver Johnsons en Savage 1907's en dergelijke.

#19 ·
Er is een groot verschil in de tijd tussen de laatste keer dat de SAA werd UITGEGEVEN en de tijd dat een individu er een droeg.
Voor zover ik weet, waren de laatste officiële uitgiftes de Colt SAA's die in de Tweede Wereldoorlog aan Engeland werden verkocht, en ik vraag me af of ze daadwerkelijk in de strijd zijn gebruikt en niet voor gebruik door de thuiswacht.

Het is waarschijnlijk dat een vroege oorlogseenheid hier thuis in de Eerste Wereldoorlog de SAA gebruikte voor bewakingsdiensten vanwege het tekort aan andere handvuurwapens.

Ik weet zeker dat als je rondkijkt, je vandaag de dag wel iemand in uniform kunt vinden die een SAA draagt, maar het zal geen uitgegeven wapen zijn.

#20 · (Edited)
De Franse verzetsstrijders zouden naar verluidt een paar SAA's van de Britten hebben gekregen nadat we Engeland allerlei civiele wapens hadden gestuurd om hun ontwapende burgers opnieuw te bewapenen.

Er zijn nogal wat foto's van Amerikaanse Vietnam-troepen met Black Hawks en wat eruitziet als een paar Colt SAR's. Heb net even snel op internet gezocht, kon ze nu niet vinden - ik heb er een paar op mijn computer staan.

Eén lijkt op een helikopter-schutter met een Black Hawk met lange loop en een M1 Carbine.

"Generaal Stan Leon McClellan gebruikte later een in 1884 vervaardigde .44-40 (.44WCF) Colt SAA tijdens gevechten in Korea en Vietnam."

Image

"McClellan was geen soldaat van de achterhoede; hij maakte veel actie mee tijdens zijn dienst als compagniecommandant van het 7e Infanterieregiment, 3e Divisie in Korea (1952-1953) en later als brigadecommandant van de 4e Infanteriedivisie in Zuid-Vietnam (1968-1969), waarbij hij in elk van deze campagnes een zilveren ster en een paars hart verdiende. In 1972 keerde McClellan opnieuw terug naar Vietnam, waar hij als generaal-majoor het bevel voerde over de training van onze Vietnamese en Cambodjaanse bondgenoten in infanterietactieken. In 1973 nam hij de leiding over de eerste Amerikaanse-Noord-Vietnamese uitwisseling van krijgsgevangenen."

Oud draadje van C.F. over het onderwerp met links foto's meestal weg-

#24 ·
De Colt New Army werd niet aan gevechtstroepen verstrekt.
Het werd gebruikt door personeel in het achtergebied en troepen in de Verenigde Staten.
Alleen pistolen die de standaard .45 ACP-patroon konden afvuren, werden voor de strijd verstrekt om bevoorradingsproblemen te voorkomen.

Een van de andere SAA-gebruikers was generaal Wainwright, die in het begin van de oorlog op de Filippijnen gevangen werd genomen.
Zoals ik het hoorde, wikkelde zijn hulpje het in geoliede doek en verborg het in een boom om het uit Japanse handen te houden.
Na de bevrijding werd de Colt zwaar verroest teruggevonden en aan de generaal teruggegeven.

Bij mijn recente lezing over de Grensoorlog wordt beweerd dat Patton de Mexicaanse bandiet-generaal niet heeft gedood. Patton kreeg een kogel in zich, maar hij werd eigenlijk gedood door een gids die Patton naar de ranch leidde.

Vanwege de kosten en het gebrek aan aanvoer van Colt SAA's, droegen mannen in Vietnam Ruger single actions, wat je meestal op foto's ziet.