Colt Forum banner

Winchester 1897 Riot Shotgun

7K views 21 replies 13 participants last post by  Hipshot  
#1 ·
Geen Colt-vraag. Ik heb een vroege (1902) Winchester 1897 riot gun. Ik zie de looplengte vermeld staan als 20", hoewel ik andere verwijzingen zie naar de loop als 21 1/2". Gemeten tot aan de voorkant van de bout met behulp van een staaf, wat moet de looplengte zijn?

#2 ·
Het is heel gebruikelijk om oudere jachtgeweren te zien waarvan de loop is afgezaagd tot een andere lengte dan af fabriek.

Vanwege de vaardigheden van de wapensmid is dit mogelijk niet direct duidelijk, en er is op dit late tijdstip geen manier om te weten wat de oorspronkelijke looplengte was.

Een aanwijzing is om te zoeken naar choke-markeringen op de loop. De kans is groot dat het een afgezaagde loop is als deze als iets anders dan Cylinder Bore is gemarkeerd.

#4 · (Edited)
1897 Winchester Shotguns.

Dit zijn geweldige shotguns. Ik bezit er 2. Een vroege "D" Solid Frame en een "E" take down. Ik heb ze allebei gebruikt bij CAS-shoots.

Als je ermee schiet, moet je onthouden dat de kamer waarschijnlijk maar 2-1/2" is. Hoewel het moderne 2-3/4" patronen zal afvuren, zal er meer terugslag zijn. Een goede smid kan de kamer uitboren tot 2-3/4".

Deze oude shotguns stonden vroeger op de rekken van Gun Smith met zeer lage prijskaartjes, omdat niemand deze oude hamers wilde hebben totdat SASS kwam en ze weer populair maakte. Winchester maakte er ruim een miljoen van tussen 1897 en 1956. De meeste werden gemaakt met 30" lopen in full choke. Een enkeling was 32".

Ik hoop dat dat helpt,

Oh, nog één ding. Als de onderkant van de loop uitgesneden inkepingen heeft, was het een loopgraafgeweer, geen oproergeweer. De uitsparingen waren voor de hitteschild/bajonet-oogbevestiging.

Bekijk deze website voor wat informatie:

http://marauder.homestead.com/irons.html

#20 ·
Winchester Model 1897

WOW! Ik wist nooit dat de kamers 2 1/2" waren en ik gebruik al jaren 97's.
Toen ik in 1962 mijn LE-carrière begon, waren de Model 1897's nog steeds de "Patrol Car Shotgun".
2 3/4" 12ga 00 Buckshot was de officiële munitie.
Zijn de kamers altijd 2 1/2" geweest??

Dit zijn geweldige shotguns. Ik bezit er 2. Een vroege "D" Solid Frame en een "E" take down. Ik heb ze allebei gebruikt in CAS-shoots.

Als je ermee schiet, moet je onthouden dat de kamer waarschijnlijk maar 2-1/2" is. Hoewel het moderne 2-3/4" patronen zal afvuren, zal er meer terugslag zijn. Een goede smid kan de kamer uitboren tot 2-3/4".

Deze oude shotguns stonden vroeger op de rekken van Gun Smith met zeer lage prijskaartjes, omdat niemand deze oude hamergeweren wilde totdat SASS kwam en ze weer populair maakte. Winchester maakte er tussen 1897 en 1956 ruim een miljoen van. De meeste werden gemaakt met 30" lopen in full choke. Een enkeling was 32".

Ik hoop dat dat helpt,

Oh, nog één ding. Als de onderkant van de loop uitsparingen heeft, was het een trench gun, geen riot gun. De uitsparingen waren voor de hitteschild/bajonetbevestiging.

Bekijk deze website voor wat informatie:

http://marauder.homestead.com/irons.html

#6 · (Edited)
Ik bezit een originele Model 1897 trench gun, die ik als tiener kreeg van een oudere buurman, en een ChiCom-kloon.
GhostRider heeft gelijk over de borstels met 'cyl' gemarkeerde lopen. Een vriend bezit er een en ik ben er zeker van dat er veel zijn ingekort tot de 20" riot/trench gun lengte.
Helaas hakken veel CAS-schutters originele lopen af tot 20" voor hun schietpartijen in plaats van te zoeken naar reeds afgesneden buizen of genoegen te nemen met een importkopie. Ik heb de neiging om veel met mijn ChiCom te schieten en het oude oorlogspaard te sparen voor af en toe een uitje.
Beide hebben die geweldige slam fire-functie.
Bovendien zijn ze ZO COOL met die 18" bajonet bevestigd...
Opmerking: veel echte trench guns werden nooit gemarkeerd met de flaming bomb ord stempel. Toen ik in Zuidoost-Azië was, was een oude klasgenoot in Na Trang met de mariniers en had een '97. Ik heb het behandeld en hoewel het "Property U.S. Government" en een inspecteur cartouche had, had het niet de bom. De zijne was ook een take down model van eind WOI dat in '72 NOG in dienst was!

#10 · (Edited)
Okay, Kid S. if that makes you feel better; fine by me. However, the truth doesn't change. gr
En wat moet die opmerking voorstellen? :rolleyes:
Best intelligente opmerking gebaseerd op feitelijk fotografisch bewijs van Winchester.

PS. George Madis vermeldt in zijn boeken over Winchester geen melding van de "Guard"-verwijzing zoals u heeft gedaan.

#11 ·
Kid S., je verwart blijkbaar het aantal berichten (van sommigen) met hun kennis over bepaalde onderwerpen. Wanneer ik die oude WRA-catalogi tegenkom, zal ik ze plaatsen in een toekomstig en niet-gerelateerd bericht. Je voelt je misschien verplicht om iets/alles wat je weet te delen; ik niet. Je lijkt de 'vrij intelligente opmerking' te hebben; ik ben echter niet onder de indruk. En met betrekking tot jou stel ik het volgende voor: Wanneer je iets plaatst, zal ik me onthouden van antwoorden. Op dezelfde manier zou ik het prettig vinden als je hetzelfde zou doen. Met vriendelijke groeten....gr

#13 ·
97 opstootje

Het lijkt mij dat het probleem voortkomt uit één woord, "oorspronkelijk". Gostrider zei dat de 97 oorspronkelijk de "guard and riot gun" werd genoemd. K.S. plaatste de vroege catalogus waaruit bleek dat dit in ieder geval in 1916 niet het geval was, maar later in de productie noemde Winchester het wel de guard and riot gun. In het boek Winchester American Legend, van R.L. Wilson, staat een foto van een fabrieksbrochure voor de mod 97 guard and riot gun. En in mijn prijslijst van 4 maart 1939 staat mod 97 take-down, guard and riot gun, $33,75. Dus, zoals we van Bill Clinton hebben geleerd, hangt het af van wat het woord oorspronkelijk betekent.

#14 ·
Ik heb de "Brush Gun"-variant nog nooit opgemerkt. Ik heb het grote Madis-boek en andere boeken en catalogi, en heb in het verleden 97's bezeten. Ik heb er nog nooit een gezien of erover gehoord.

Die "Brush Gun" is gaaf. Ik wil er een.

Het goede oude, betrouwbare Colt Forum, altijd een nugget aan nieuwe informatie hier.

#15 ·
Oké, jullie moeten wel "fysici" zijn. Ik heb een '97 en gebruik hem al jaren voor CAS. Hij had een 30 inch full. Ik heb er vorige week eentje gemist, en degenen die ik raakte, "explodeerden" - te veel loop en choke. Ik heb de loop ingekort tot 26, het vizier opnieuw afgesteld en hem getest op de trapbaan. Werkte prima, zelfs op de lange afstanden met lichte trap-patronen. Blij dat ik eindelijk de moed had om de loop in te korten. Maar aangezien ik hem opnieuw heb bevoorraad en opnieuw heb afgewerkt en er $350 voor heb betaald, was het naar mijn mening geen verzamelobject. Handelt nu ook beter.

Ik schiet 2 3/4 lichte trap. Wist niet dat ze voor 2 1/2 waren gekamerd.
Deze is gebouwd in het begin van de jaren 1900.

Iemand ideeën over welke lading het "veiligst" zou zijn? Ken

#16 ·
KenS, controleer je wapen. De kans is groot dat de jouwe ooit in zijn leven is aangepast om de 2 3/4 hulzen te kunnen gebruiken. Zelfs in een ongewijzigd wapen zijn de huidige lichte skeet- en oefenpatronen veilig.
Goede 30" full barrels zijn moeilijk te vinden omdat mensen de oude zaag gebruiken om er een andere "Wild Bunch" special van te maken.

#21 ·
'97 Hagelpatronen....

Het Solid frame kwam naar me toe met een 20" loop en ik vond een 20" loop voor een loopgraafgeweer voor de demontage. De loopgraafgeweerloop was helemaal klaar. Hij moest "aangepast" worden aan de ontvanger, maar ik kan nu van de voorkant van het loopgraafgeweer naar 30" vol gaan, zo snel als het duurt om hem te demonteren en de andere voorkant erop te zetten.

Ik schiet ook CAS en gebruik zogenaamde Winchester Featherlights AA12FL8's. Deze hebben weinig geluid en weinig terugslag. Zeer prettig om mee te schieten.

Ik weet dat alle vroege '97's 2-1/2" kamers hadden. Niet zeker van de latere. Winchester maakte er meer dan 1.200.000 tussen 1897 en 1957. Vraag je favoriete wapensmid om de lengte van je kamer te controleren. Als het 2-1/2" is, kun je 2-3/4" patronen verschieten, maar de terugslag zal merkbaar hoger zijn. Ik zou het geen vast dieet van 00 buck willen geven.

#22 ·
Ik verzamel al meer dan 50 jaar militaire/tactische/wetshandhavings-shotguns. De reden is simpel: toen ik 16 was, waren het de goedkoopste wapens om te verzamelen. Mijn eerste aankoop was 4 M1897-riotguns van de plaatselijke politiechef (betaalde $10 per stuk), ze waren opgewaardeerd naar Model 12's. Ze waren allemaal in uitstekende staat, aangezien de chef en zijn voorgangers niet geloofden in het trainen met shotguns, je kon immers een steeg leegmaken door gewoon te richten en te schieten, toch? Natuurlijk hebben de 97's de neiging om een beetje stijf te zijn in de actie voor de eerste halve eeuw van gebruik. Ik zag een paar 97's in VN, en in '91, in zandland zag ik een USMC 1Sgt met een 97 trench gun, hij droeg hem overal. Hij leek op zijn minst zo oud als het geweer. Ik vroeg de Bn CO waarom hij hem 'dat oude ding' liet dragen (ja, ik had het erop gemunt), hij antwoordde dat er geen officier in de buurt was, inclusief de divisie CO met de ballen om hem te vertellen dat hij het niet mocht dragen - hij zei dat ik het gerust kon proberen - klopt, een USCG 3-streep zou de eerste shotgun krijgen. Ik raakte bevriend met hem en kocht hem wat (illegaal in moslimland) drankjes, na 2 drankjes keek hij me in de ogen en zei: 'kan de shotgun niet hebben'. Ik denk dat anderen het hadden geprobeerd.