Colt Forum banner

Beste kogelgewichten in .223 Bolt-geweer met 1/8 twist?

3 reading
15K views 18 replies 12 participants last post by  Manuel_Camacho_Jr.  
#1 ·
Ik koop een Winchester XPR Hunter in .223 met een twist van 1/8. Welke kogelgewichten zijn het meest geschikt voor die twist?
Zijn 62 grain, 69 grain en 77 grain kogels oké? Bedankt voor alle info---

#2 · (Edited)
Ik weet niet of je de handleiding hebt, maar daarin zou het juiste gewicht moeten staan. Ik heb een Savage 12 LPVR met een twist van 1 op 7 en mijn handleiding adviseert kogels van 69 gr en zwaarder. Hij schiet 75 gr Hornady BTHP op 1/3 MOA op 100, 200 en 300 yards. Hij haat 55 gr absoluut, die ik alleen schiet als ik wil controleren of ik op doel zit…

#15 ·
Weet niet of je de handleiding hebt, maar daarin zou het juiste gewicht moeten staan. Ik heb een Savage 12 LPVR met een twist van 1 op 7 en mijn handleiding beveelt 69 gr en zwaardere kogelgewichten aan. Hij schiet 75 gr Hornady BTHP op 1/3 MOA op 100, 200 en 300 yards. Hij haat 55 gr absoluut, die ik alleen schiet als ik wil controleren of ik op doel ben…
1 op 8 zou prima moeten werken met 69 en meer. 55 en minder zou een duidelijk geval van overstabilisatie zijn. Dat gezegd hebbende, er zijn ook nogal wat andere variabelen in het spel.

#4 ·
Ik zou zelf zeker vasthouden aan 62 & 64 grain voor 1/8.
Ik gebruik het strikt voor mijn 1/7 s, maar ze zijn de hele dag goed voor 75g.
De 75's zijn gewoon te duur voor mij.
Qua precisie maakt Black Hills een 68 of 69 boat tail.
Dit is zeer nauwkeurig, maar ook duur.
Oh, en qua precisie is green tip een goede waarde en gewicht, maar niet erg nauwkeurig in vergelijking met anderen. Mijn favoriete waarde voor papier is Federal AE223N, of Hornady BLACK - beide 62g.

#5 ·
Mijn Bill Wylde matchgeweer met een acht-twist Krieger was verrassend accuraat met kogelgewichten tot en met 80 grains. De Sierra Match King kogels worden bijna uitsluitend gebruikt op Camp Perry.
Houd er rekening mee dat de mondingssnelheid veel te maken heeft met het stabiliseren van kogels. Mijn dienstgeweer dat hij bouwde met een loop van 20 inch heeft een draai van 7,8 inch. Ik heb de gegevens en prijzen om dit te onderbouwen.

#6 ·
Mijn Match- en langeafstandsschuttermaatje gebruikt 52 grain Sierra Match King voor 100 yards, 62 grain Match King voor al het andere, behalve 80 grain Match King voor 600 yards National Match en F-Class.

Hij houdt zorgvuldig gegevens bij, inclusief daadwerkelijke doelen, en hij heeft me 100 en 200 yard liggende doelen met richtkijker laten zien die letterlijk een enkel gat van .22 tot .25 kaliber waren.

#9 ·
8 twist loop in .223 zal alle kogelgewichten tot 80 grain verschieten. Er is geen "correct" kogelgewicht voor een bepaalde loop twist. Allemaal zullen ze een reeks kogelgewichten verschieten. Over het algemeen zullen snellere twist rates zwaardere kogels stabiliseren in een bepaald kaliber, langzamere twist rates werken het best met lichtere kogels. Er zijn situaties waarin snellere twist lopen lichte kogels zullen "overspinnen" en ervoor zorgen dat ze in de vlucht uit elkaar vallen. Dit gebeurt meestal wanneer men probeert dunne, lichtgewicht kogels met zeer hoge snelheden in snelle twist lopen te verschieten. Aan de andere kant zal het proberen een lange, zware kogel in een langzame twist loop te verschieten een situatie creëren waarin de kogel niet goed gestabiliseerd wordt en niet accuraat zal schieten. Op langere afstanden zullen de kogels zelfs zo onstabiel worden dat ze zullen precesseren en op een "keyhole" manier door het doelwit komen.

Ik heb 8 twist lopen geschoten in al mijn competitiegeweren, van AR-15 servicegeweren tot grendelacties en van veel verschillende loopmakers. Ze hebben kogelgewichten van 52 tot 80 grain met uitstekende resultaten verwerkt. Ik heb de neiging om het vaakst kogels in het bereik van 69 tot 80 grain te verschieten, maar als ik een geweldige deal zie voor de 50-52 grain kogels, zal ik ze kopen en gebruiken voor de handmatige oefening. Mijn "go-to" lading voor .223 is de Sierra 69 gr Match King, LC messing, 25 gr Varget, Rem 7-1/2 primer (of wat ik ook heb). Tot nu toe heeft deze lading consequent uitstekende groepen en scores geschoten in elk geweer dat ik erdoorheen heb gehaald.

Uiteindelijk zult u verschillende combinaties moeten proberen om te zien wat het beste werkt in uw geweer. Gelukkig is de .223 zeer gemakkelijk te laden en is het niet moeilijk om geweldige resultaten te behalen met verschillende ladingen. Sorry voor de lange post. Succes en veel plezier met het schieten.

#12 ·
Mijn maat vertelde me over een schutter die helemaal geen hits scoorde op het doel en er niet achter kon komen.
Hij keek en zag rookwolken op ongeveer 25 meter afstand.

De lichte kogels in een snel draaiende loop vielen uit elkaar door extreme centrifugale kracht en vielen letterlijk uit elkaar.
Ja, ik heb dit in de loop der jaren verschillende keren zien gebeuren en het is mij ook overkomen. De loodkern wordt zacht door de extreme hitte die wordt gegenereerd en verliest zijn vorm, de losse mantel valt uit elkaar onder de enorme centrifugale kracht en de kogel “explodeert”. Het verschijnt als een blauwgrijze rookwolk langs de baan van de kogel naar het doel.

In mijn geval probeerde ik een paar 6 mm benchrest type platte basiskogels in een 6 mm HAGAR geweer. Ik had ze voor een goede prijs gekocht op een online forum en wilde ze gebruiken op 200 yards. Ik weet niet meer wat voor soort mantels ze gebruikten, maar ze waren absoluut niet geschikt voor mijn doeleinden, omdat ze nogal vaak uit elkaar vielen in de vlucht.

#13 · (Edited)
Sierra kogels ontploffen niet.
Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat dit waar is, maar ik zal zeggen dat ik nog nooit een probleem heb gehad met Sierra kogels in de vele duizenden die ik heb geschoten. Natuurlijk heb ik niet echt geprobeerd ze buiten hun aanbevolen snelheidsbereik of draaisnelheden te duwen.
Ze zijn zeker een product van zeer hoge kwaliteit. Ik vind de 80 grain Sierra kogel voor 600 yard schieten prettig. Het is gemakkelijk te laden en niet overdreven gevoelig voor de zithoogte. Het kan een behoorlijke sprong maken en toch nauwkeurig schieten.
Aan de extreme kant is deze Sierra .224 diameter 90 grain kogel. Het vereist een 6,5" twist loop om goed te stabiliseren. Schiet deze met snelheden van 2750+ en de levensduur van je loop zal niet lang zijn!
Image

#14 ·
Ik heb een N.Dak redeck "vriend" die zweerde bij zijn 17 Remington en wat die zou doden. En ik mocht hem alle soorten ongedierte zien doden, hij heeft waarschijnlijk een hert neergehaald toen niemand keek. Zijn budget vereiste dat hij herlaadde om veel met zijn 17 Remington te schieten. Zijn eerste ladingen drukten niet eens op het papier op 50 yards. Uiteindelijk leek het op 10 yards op een hagelvuur op het papier. Zijn maximale lading met de 25 grain holle punt viel uit elkaar net buiten de loop, toen hij de lading verminderde, kwam de nauwkeurigheid weer terug. Het is dus heel waar dat sommige lichtgewicht kogels en snelle twist niet samengaan.

#16 ·
Op dit moment heb ik geen loop met een twist van 1/8, maar de mijne zijn meestal 1/7. Twee zijn een 20" loop A2/A4 en ik heb er 5 met 1/7 16" carbine lopen (uppers), alle 5.56 NATO gekamerd.

Mijn beste groeperingen komen van zwaardere Hornady TAP 75 gr en Sierra SMK 77 gr match munitie, misschien probeer je deze en zelfs wat 69 gr kogels om erachter te komen wat je loop het beste vindt (beste nauwkeurigheid).

• Like
Reactions: Scottz63
#18 · (Edited)
Een ander punt bij het laden van de zwaardere kogels zou de OAL zijn om in het magazijn te passen, maar dat zou geen probleem moeten zijn met fabrieksladingen.
Dit geldt voor de kogels met lange ogief, zoals de Sierra 80, VLD-types etc. De Sierra 77, Nosler 77, Hornady 75 grain en vergelijkbare HPBT-kogels zijn ontworpen om op magazijnlengte te worden geladen.
Dit zijn de soorten kogels die je in fabrieksgeladen munitie zult vinden.
Deze foto illustreert duidelijk de verschillen in kogel lengte, lengte van het dragende oppervlak, en lengte en vorm van de ogief tussen de 77 Sierra en 80 Sierra kogels.
Image