8 twist loop in .223 zal alle kogelgewichten tot 80 grain verschieten. Er is geen "correct" kogelgewicht voor een bepaalde loop twist. Allemaal zullen ze een reeks kogelgewichten verschieten. Over het algemeen zullen snellere twist rates zwaardere kogels stabiliseren in een bepaald kaliber, langzamere twist rates werken het best met lichtere kogels. Er zijn situaties waarin snellere twist lopen lichte kogels zullen "overspinnen" en ervoor zorgen dat ze in de vlucht uit elkaar vallen. Dit gebeurt meestal wanneer men probeert dunne, lichtgewicht kogels met zeer hoge snelheden in snelle twist lopen te verschieten. Aan de andere kant zal het proberen een lange, zware kogel in een langzame twist loop te verschieten een situatie creëren waarin de kogel niet goed gestabiliseerd wordt en niet accuraat zal schieten. Op langere afstanden zullen de kogels zelfs zo onstabiel worden dat ze zullen precesseren en op een "keyhole" manier door het doelwit komen.
Ik heb 8 twist lopen geschoten in al mijn competitiegeweren, van AR-15 servicegeweren tot grendelacties en van veel verschillende loopmakers. Ze hebben kogelgewichten van 52 tot 80 grain met uitstekende resultaten verwerkt. Ik heb de neiging om het vaakst kogels in het bereik van 69 tot 80 grain te verschieten, maar als ik een geweldige deal zie voor de 50-52 grain kogels, zal ik ze kopen en gebruiken voor de handmatige oefening. Mijn "go-to" lading voor .223 is de Sierra 69 gr Match King, LC messing, 25 gr Varget, Rem 7-1/2 primer (of wat ik ook heb). Tot nu toe heeft deze lading consequent uitstekende groepen en scores geschoten in elk geweer dat ik erdoorheen heb gehaald.
Uiteindelijk zult u verschillende combinaties moeten proberen om te zien wat het beste werkt in uw geweer. Gelukkig is de .223 zeer gemakkelijk te laden en is het niet moeilijk om geweldige resultaten te behalen met verschillende ladingen. Sorry voor de lange post. Succes en veel plezier met het schieten.