Colt Forum banner

Colt SAA-klonen

6.6K views 62 replies 30 participants last post by  Kmcmichael  
#1 ·
Wat is je favoriete Colt SAA-kloon? Een vriend van me heeft net een Standard Manufacturing SAA gekocht en ik moet toegeven dat het een prachtige, goed gemaakte kloon is. Maar als ik 2K plus aan een kloon zou uitgeven, zou ik liever wachten op het echte werk. De Colt SAA is al tientallen jaren mijn absolute favoriete Colt. De beste zijn naar mijn mening de voorbeelden van de 2e generatie met hun betere staalsoorten. Ik heb een paar 3e generatie SAA's en ze zijn niet slecht. Onlangs zag ik een exemplaar van de huidige productie bij een LGS en een Colt-dealer en de kleuren van de behuizing zagen er afschuwelijk uit, bijna als roest. Nu schieten de meeste Cowboy Action-schutters die ik ken, ofwel met Italiaanse klonen of met Rugers, en ik kan begrijpen waarom, want echte Colts zijn te waardevol om te misbruiken. Tenminste met de Italiaanse klonen kun je ze voor altijd schieten en holsteren zonder je zorgen te hoeven maken over het beschadigen van de waarde. Later heb ik naar de Italianen gekeken en sommige zijn best interessant om als schutter te kopen. De EMF Hartford Models lijken redelijk dichtbij te komen en de oudere, kortstondige AWA Peacekeepers komen nog dichterbij. Zo dichtbij dat Colt ze aanklaagde en ze slechts korte tijd bestonden. Hier zijn een paar die ik onlangs heb gespot. Het Hartford Model heeft zelfs het zwartkruitframe. De AWA Peacekeeper, ik probeer nog steeds uit te zoeken wat de grepen zijn.

#45 · (Edited)
De USFA die ik had, was een veel beter pistool dan de 2e of 3e generatie Colts die ik tegelijkertijd bezat.
Toen ik op zoek ging naar een kloon, wachtte ik tot ik een schietende USFA vond. Ik zal waarschijnlijk uiteindelijk weer een Colt kopen, maar ik wilde een pistool dat mechanisch uitstekend was en waar ik me geen zorgen over hoefde te maken.
Omdat ik dit een paar maanden geleden schreef, heb ik sindsdien de Standard Mfg. SA in mijn avatar gekocht en mijn laatste Colt SAA verkocht. Ik kan nog steeds een andere Colt krijgen, maar de USFA en nu de Standard Mfg. zijn zulke goede pistolen in vergelijking met de Colts die ik heb gehad, dat tenzij ik er een goede tegenkom voor een uitverkoopprijs, ik waarschijnlijk zal eindigen met een Uberti Model P in .44 spcl, tenzij ik een Pietta in dat kaliber kan vinden.

De USFA overtreft de Std. in bouwkwaliteit met slechts een haar,
De Std. overtreft de USFA in de actie, veel lichter
De Std. is een betere schutter dan de USFA, schiet naar POA terwijl de USFA behoorlijk ver weg is.

Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld ben dat zowel USFA als nu Standard de Uberti-route zijn gegaan en de uitwerperhuisbaas op de loop hebben geëlimineerd. AFAIK zijn Colt en Pietta de enige fabrikanten die nog steeds de baas gebruiken in plaats van gewoon direct in de loop te boren en te tappen, zoals Uberti, USFA en Standard doen.

#4 ·
In de jaren 90 heb ik alle klonen bekeken en had ik drie SAA's uit die tijd. Maar uiteindelijk besloot ik dat ASM het dichtst bij de originele Colt SAA kwam. De meeste onderdelen van de eerste generatie passen erop.

Ik dacht erover om het ooit een bot-houtskoolkleur te geven. Dat was eigenlijk alles wat het nodig had.

Attachments

#7 · (Edited)
Ik
In de jaren 90 heb ik alle klonen bekeken en had ik drie SAA's uit die tijd. Maar uiteindelijk besloot ik dat ASM het dichtst bij de originele Colt SAA kwam. De meeste onderdelen van de eerste generatie passen erop.

Dacht erover om het op een gegeven moment een bot-houtskleur te geven. Dat is eigenlijk alles wat het nodig had.
Ik hoopte dat iemand deze zou noemen. Ik heb een vroeg BP-frame EMF Hartford Artillery Model met drie cijfers en het is identiek aan een 1e generatie Colt. Toen de loop er een keer af was, schroefde een 2e generatie loop er perfect op. Helaas zijn interne onderdelen slecht warmtebehandeld en erg zacht. Hetzelfde geldt voor twee andere ASM's die ik had. De mijne heeft nu een Colt 2e generatie hamer en trekker erin.

#5 ·
De AWA kwam pas later uit, maar ik herinner me dat ik de USFA-exemplaren heb gezien. Dat waren UBERTI-importonderdelen die in de VS werden gemonteerd. Ik geloof dat ze uiteindelijk onderdelen in de VS maakten. Ik herinner me dat Doug Turnbull de afwerking deed.

Ik herinner me dat ik de grepen helemaal niet mooi vond, prachtig afgewerkte exemplaren, maar de prijs lag te dicht bij Colt SAA.

Destijds was de Colt custom shop SAA goed gemaakt, voor mij zo goed als elke Colt die ooit is gemaakt.
Ik had er drie en ze waren allemaal mooi.

Voor mij moest een kopie goedkoop zijn, ASM was $350-$375. Ik heb een complete actieklus op de mijne gedaan. Oversized Colt SAA basispen, aangepaste veren. De kleuren opnieuw doen in Bone charcoal was altijd een gedachte, maar ik heb het nooit gedaan.

#9 ·
Ik denk dat dat het enige nadeel was van sommige ASM's, de warmtebehandeling. Maar dat is een gemakkelijke remedie als je eenmaal weet welk metaal ze hebben gebruikt. Bouten en handen zijn gemakkelijk te maken van modern warmtebehandelbaar staal. Maar na 30 jaar gebruik heeft de mijne perfect gewerkt. Ik zou het niet erg vinden om het op te sturen voor beenderkool, maar ik betwijfel of ik dat ooit zal doen.

#10 ·
Hier is weer een SAA-kloon die ik vandaag tegenkwam. Het is een EMF Hartford-model met een BP-frame en de Colt-achtige grepen die ze als optie aanboden. Het eindlabel was een beetje vervaagd, maar het woord Premium of Premier was gedeeltelijk zichtbaar. De revolver heeft duidelijk echte case hardening, niet de chemische case colors die veel van deze klonen hebben. Ik denk dat de revolver minstens 30 jaar oud is. Moet een goede schutter zijn.

#21 ·
Hier is nog een SAA-kloon die ik vandaag tegenkwam. Het is een EMF Hartford-model met een BP-frame en de Colt-achtige grepen die ze als optie aanboden. Het eindlabel was een beetje vervaagd, maar het woord Premium of Premier was gedeeltelijk zichtbaar. De revolver heeft duidelijk echte koudharding, niet de chemische koudkleuren die veel van deze klonen hebben. Ik denk dat de revolver minstens 30 jaar oud is. Zou een goede schutter moeten zijn. View attachment 919913
View attachment 919914 View attachment 919915
Dit ziet eruit als een American Western Arms.

#14 ·
EMF Hartford Model kwam uit in 93/94, ik stuurde de catalogus op in de herfst van 1994. Besteld in januari 1995, de kosten voor de dealer waren $350 rembours. Ik betaalde meer dan ik me herinnerde, namelijk 15% boven de kostprijs.

Dit was weliswaar het originele Hartford Model gemaakt door ASM uit Gardone.

Later was het, geloof ik, een Pietta.

Attachments

#17 ·
Mijn hier getoonde pistool werd geĂŻmporteerd door Liberty Arms, Costa Mesa California, een bedrijf dat slechts een paar jaar bestond in de late jaren 1960 en vroege jaren 1970. Het is hun "Nevada"-model met een loop van 5 en 1/2 inch en in .357 kaliber. Er is geschat dat er slechts een paar honderd van deze pistolen zijn verkocht. Ze werden gemaakt door Armi Jager, in latere jaren bekend om hun "Dakota"-lijn. Dit pistool is gemaakt in 1969 en verkeert in een staat van 95%. Uitzonderlijke staat voor een pistool van bijna 50 jaar oud. De Armi Jager-pistolen hadden in die tijd veel handmatige aanpassing en afwerking. Dit komt tot uiting in de schoonheid van de afwerking en de soepele werking. Deze pistolen verschijnen in spaghettiwesterns uit die periode en zijn te herkennen aan hun messing handvat en trekkerbeugel.

#19 ·
Mijn hier getoonde pistool werd geĂŻmporteerd door Liberty Arms, Costa Mesa California, een bedrijf dat slechts een paar jaar bestond in de late jaren 1960 en vroege jaren 1970. Het is hun "Nevada"-model met een loop van 5 en 1/2 inch en in .357 kaliber. Er is geschat dat er slechts een paar honderd van deze pistolen zijn verkocht. Ze werden gemaakt door Armi Jager, in latere jaren bekend om hun "Dakota"-lijn. Dit pistool is gemaakt in 1969 en verkeert in een conditie van 95%. Uitzonderlijke conditie voor een pistool van bijna 50 jaar oud. De Armi Jager-pistolen hadden in die tijd veel handmatige aanpassing en afwerking. Dit komt tot uiting in de schoonheid van de afwerking en de soepele werking. Deze pistolen verschijnen in spaghettiwesterns uit die periode en zijn te herkennen aan hun messing greep en trekkerbeugel.

View attachment 920051
Ik heb schuttersbijbels uit die tijd, ik zal later kijken wat ze kostten en specificaties bekijken.

#20 ·
Een vriend heeft net een Standard Manufacturing SAA gekocht en ik moet zeggen dat het een prachtige en blijkbaar hoogwaardige Colt-kloon is. De kleuren van de behuizing zien eruit alsof Turnbull ze zou maken. De revolver is zo mooi dat hij zich nu afvraagt of hij er wel mee moet schieten, omdat hij er geen slijtage op wil aanbrengen. Ik liet hem een paar van mijn klonen zien en voor een kwart van de prijs kon hij er een kopen en zich geen zorgen maken over het kapotschieten ervan.

#25 ·
Het originele Hartford Model van de 1e generatie, zoals ik liet zien in post #4, werd gemaakt door ASM uit Gardone. Qua afmetingen komen ze heel erg overeen met de specificaties van de Colt 1e generatie.
Lopen zijn uitwisselbaar, cilinders, de meeste andere onderdelen kunnen worden gemonteerd. De mijne had de extra inkeping-basispen die ik verwijderde en de Colt SAA-pen installeerde. Heb een basis actieklus op de mijne gedaan toen hij nieuw was en ben er sinds '95 niet meer in geweest.
Ooit wilde ik hem bot-houtskleurig hebben, maar ik vind de imitatiekoffer prima. Het is geen Colt, dus ik ben daar prima mee. Nu, als hij begint te slijten, zou ik hem misschien willen aanpassen.

#27 · (Edited)
Het originele 1e generatie Hartford Model zoals ik liet zien in post #4 werd gemaakt door ASM uit Gardone. Qua afmetingen komen ze heel dicht in de buurt van de specificaties van de Colt 1st Gen.
Lopen zijn uitwisselbaar, cilinders, de meeste andere onderdelen kunnen worden aangepast. De mijne had de extra inkeping voor de basispen, die ik heb verwijderd en de Colt SAA-pen heb geĂŻnstalleerd. Heb een basisactie op de mijne gedaan toen hij nieuw was en ben er sinds '95 niet meer in geweest.
Ooit wilde ik hem bot-houtskleurig laten maken, maar ik vind de namaakversie prima. Het is geen Colt, dus ik ben daar prima mee. Als hij nu begint te slijten, zou ik hem misschien aanpassen.
Mijn Hartford Model uit de late jaren 80, eerder getoond, had de langere cilinderbasispen, dus als je hem erin duwt en vastzet, kan de slagpin de primer niet bereiken. Ik heb een klein stukje van de achterkant afgesneden en afgerond. Nu zit de pin dieper en ziet eruit als een Colt.

#26 ·
Mijn 3” Cimarron Sheriffs Model P in .45 kaliber. Gemaakt door Armi San Marco, het zou dateren van vóór 2000 toen Cimarron geen Armi San Marco-geweren meer verkocht. Het heeft een levende vier-klik-hamer en een zwartkader.

#28 ·
Ik heb drie EMF Hartford-modellen. Het 45 cal 7 1/2" loop Cavalry-model, een .357 mag 5 1/2" en een 45 cal 4 3/4". Allemaal hebben ze houten grepen en de iets langere basispen om als veiligheid te gebruiken. De cavalerie is een vroeg 4-cijferig model. Ik heb ze ergens midden tot eind jaren 90 gekocht, denk ik. Ik heb ergens een doos als ik hem kan vinden. :eek: :ROFLMAO: De 4 3/4" is het meest beschoten, de cavalerie waarschijnlijk als tweede.

Met hun papa hieronder!!

#29 ·
Heb vanmiddag wat betere foto's gemaakt van mijn AWA Peacekeeper en ik kan begrijpen waarom Colt ze heeft aangeklaagd. Iemand vertelde me dat ASM deze voor American Western
Image
Image
Arms heeft gebouwd, toen zei iemand anders dat ze de onderdelen van ASM haalden en ze hier in de VS afmaakten. Oorspronkelijk werden deze geleverd met zwarte Colt-stijl grepen met het pony in draf en niet steigerend. De vorige eigenaar heeft deze exotische grepen erop gezet en ze passen perfect. Ik denk dat het een soort wortelhout kan zijn.
Image
Image
Image