Wat is je favoriete Colt SAA-kloon? Een vriend van me heeft net een Standard Manufacturing SAA gekocht en ik moet toegeven dat het een prachtige, goed gemaakte kloon is. Maar als ik 2K plus aan een kloon zou uitgeven, zou ik liever wachten op het echte werk. De Colt SAA is al tientallen jaren mijn absolute favoriete Colt. De beste zijn naar mijn mening de voorbeelden van de 2e generatie met hun betere staalsoorten. Ik heb een paar 3e generatie SAA's en ze zijn niet slecht. Onlangs zag ik een exemplaar van de huidige productie bij een LGS en een Colt-dealer en de kleuren van de behuizing zagen er afschuwelijk uit, bijna als roest. Nu schieten de meeste Cowboy Action-schutters die ik ken, ofwel met Italiaanse klonen of met Rugers, en ik kan begrijpen waarom, want echte Colts zijn te waardevol om te misbruiken. Tenminste met de Italiaanse klonen kun je ze voor altijd schieten en holsteren zonder je zorgen te hoeven maken over het beschadigen van de waarde. Later heb ik naar de Italianen gekeken en sommige zijn best interessant om als schutter te kopen. De EMF Hartford Models lijken redelijk dichtbij te komen en de oudere, kortstondige AWA Peacekeepers komen nog dichterbij. Zo dichtbij dat Colt ze aanklaagde en ze slechts korte tijd bestonden. Hier zijn een paar die ik onlangs heb gespot. Het Hartford Model heeft zelfs het zwartkruitframe. De AWA Peacekeeper, ik probeer nog steeds uit te zoeken wat de grepen zijn.